Nově uspořádaná expozice prací Salvadora Dalího v pražské Central Gallery prezentuje vedle prací slavného surrealistického umělce také fotografie Václava Chocholy (1923-2005), kterému se v Paříži v roce 1969 podařilo navázat kontakt s Dalím a vytvořit s ním sérii pozoruhodných portrétů a momentek. Fotografka a kurátorka Blanka Chocholová, která spolu se svým synem Markem spravuje obsáhlý fotografický archív svého otce, nám při otevření výstavy poskytla krátký rozhovor:
Artmagazin.eu: Hned na začátku výstavy je na zdi velká fotografie Salvadora Dalího od Vašeho otce. Můžete nám říci, jak vznikla?
Blanka Chocholová: V letech 1968 – 69 byl otec v Paříži, kde mapoval město a také jeho noční život. Ve slavném kabaretu a baru Crazy Horse Saloon byl gala večer s Dukem Ellingtonem a Mauricem Chevaliérem a měl tam snad přijít i Dalí, ale otec ho bohužel propásl. Ale podařilo se mu vyhledat ho v hotelu, kde bydlel, a udělat s ním tak zvaně seznamovací fotografie. A k nim patří právě ta mega fotka u vchodu do expozice. Je to jeden z celkem čtyř záběrů, které otec při prvním setkání s Dalím vyfotografoval, a všechny čtyři jsou skvělé. Nechal z nich udělat zvětšeniny a další den je přinesl Dalímu do hotelu. Jeho reakci otec interpretoval asi takto: „Vzal fotky a freneticky s nimi začal lítat po apartmá, koulel přitom očima a říkal „Vous êtes belle photographe“. Otec nezkoprněl a duchapřítomně zachytil Dalího se svými fotografiemi. Něco podobného se mu mu podařilo už dřív s jinými osobnostmi. Například známý záběr malíře Jana Zrzavého a lampou vznikl také, když si Jan Zrzavý prohlížel svou fotografii pod lampou.
Artmagazin.eu: Naprosto ikonická je fotografie Salvadora Dalího s vajíčkem. Jak se Vašemu otci podařilo, aby mu Dalí takhle zapózoval?
Blanka Chocholová: To bylo zcela spontánní a neplánované. Otec žil v Paříži velmi skromně a v příruční tašce, které jsem říkala eskamotérská, měl vždycky svačinu. A tehdy měl s sebou vejce natvrdo. Nejdřív vyfotil jeden film s Dalím a výtiskem dobového časopisu Ahoj na sobotu, který jsme mu poslali z Prahy, protože tam byla dvojstrana o Paříži s jeho fotografiemi. A potom přišlo vyvrcholení: otec vytáhl vejce z pytlíku a se slovy „vejce je surrealismus“ ho podal Dalímu a vznikl „surrealismus v praxi“. Dalí byl extrovert a bez problémů účinkoval třeba v reklamách, takže ho k pózování nebylo třeba nijak přemlouvat. Mezi nimi to nějak zafungovalo a otec si Dalího nějak získal a dostal od něj další kontakty a reference, dokonce s ním jel i na delfíny a fotografoval různé osobnosti, které k němu chodily.
Zajímavé bylo, že jsme se to doma dozvěděli dost brzy. Tenkrát sice ještě neexistovaly mobily, ale otec nám z Paříže telefonoval, že fotil Dalího. Ten celý příběh je zdokumentovaný. Naštěstí jsme ho zpracovali, když ho otec autenticky vyprávěl.
Záběr s Ahoj na sobotu pak vyšel na titulu časopisu, a protože původní fotografie byla černobílá¨, redaktoři nelenili a vykolorovali ji.
Artmagazin.eu: Vyšly pak u nás ještě další otcovy fotografie z pařížského pobytu?
Blanka Chocholová: Ta dvoustrana o Paříži vyšla v Ahoj na sobotu na podzim 1969 a fotografie s Dalím představovaly pro časopis úžasný materiál. Otec, který s nimi tehdy dost spolupracoval, by pro ně měl ještě mnoho dalších fotografií. Ale v té době už u nás začínala normalizace. Otec se vrátil z Paříže ovlivněný tamní svobodnou atmosférou a neuvědomoval si, jak se tu situace změnila. Zatkli ho, když na Olšanech fotografoval hrob Jana Palacha. Paradoxní je, že když vyšel ten Ahoj na sobotu s Dalím, tak otec seděl ve věznici v Ruzyni. Potom mi říkal, že tam škrábal brambory backhandem. On mamince totiž nikdy nepomáhal, ale hrál tenis. V té době to pro něj byl obrovský zlom. V Paříži vyletěl do nebe a tady pak tvrdě dopadnul, jak se říká na beton. Celá Paříž byla pro něj takové vyvrcholení. Podařilo se mu tam fotografovat velké osobnosti jako např. Duke Ellington, Brassai nebo Man Ray. Chtěl se také setkat s Picassem, ale ten se v té době už nechtěl nechat fotografovat.
Do Paříže se dostal až po 20 letech, ale s Dalím se už nikdy nesetkal, i když to plánoval, protože měl hodně fotek, které by mu chtěl ukázat.
V závěru života měl můj otec pocit, že nestihne, co chtěl. Z téhle expozice by měl určitě obrovskou radost.
Rozhovor zaznamenala: Soňa Šálková
Foto: Petr Šálek
Blanka Chocholová (1953)
Vystudovala obor fotografie na Střední průmyslové škole grafické v Praze (1973) a na pražské FAMU (1980), kde titul Mgr. obhájila teoretickou diplomovou práci s názvem Životní a tvůrčí podněty fotografa Václava Chocholy. Pracuje s obsáhlým otcovým archívem na uspořádání publikací, katalogů a retrospektivních výstav, ale i řadě filmových a televizních dokumentů. Deset let vyučovala na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě. Je autorkou projektu Záchrana fotografických archivů českých renomovaných fotografů, iniciátorkou a propagátorkou její prezentace. Po roce 2005 zastupuje se svým synem Markem Chocholou fotografický archiv svého otce a navazují tak na přání a dlouhodobé snahy uspořádání fotografického archivu Václava Chocholy (*1923–2005) a zakládají Archiv B&M Chochola),
Václav Chochola (1923-2005)
Klasik české výtvarné a portrétní fotografie. Člen Svazu čs. výtvarných umělců od r. 1949. Věnoval se divadelní, sportovní a reportážní fotografii. V květnu 1945 fotografoval Pražské povstání. Ve volné tvorbě ho inspirovaly a ovlivňovaly kontakty z uměleckých kruhů. Vytvořil řadu ikonických portrétů významných českých i zahraničních osobností. V letech 1967-69 pobýval v Paříži, kde fotografoval město i umělce. S oblibou používal netradiční fotografické techniky. Zanechal po sobě rozsáhlý fotografický archiv.
Summary
Tthe newly organized exhibition of works by Salvador Dali at Prague’s Central Gallery also presents photographs by Václav Chochola (1923-2005), who managed to establish contact with Dali in Paris in 1969 and created a series of remarkable portraits and shots of the famous artist. Photographer and curator Blanka Chocholová, who together with her son Marek manages the extensive photographic archive of her father Václav Chochola, gave us a short interview abou the history of the iconic photographs and the relationship of her father and Dali..