Sklářský výtvarník, designér a pedagog Rony Plesl (*1965) se na své aktuální výstavě nazvané Stromy rostou z nebe prezentuje jako autor monumentálních skleněných plastik.
Název výstavě dala stejnojmenná instalace čtyř obrovských skleněných kmenů, kterými se Rony Plesl vloni prezentoval na 59. Mezinárodním bienále umění v Benátkách. Expozice v kostele Santa Maria della Visitazione byla symbolem imaginární pouti člověka vnějším světem. Návštěvníci nejprve prošli okolo tří stojících křišťálových sloupů s povrchem ve tvaru stromové kůry – symbolu splynutí člověka a přírody.
Čtvrtý kmen ze zeleného uranového skla pokrytý reliéfem těl Ježíše Krista pak ležel před oltářem. Během sedmi měsíců trvání Biennale Arte 2022 instalaci zhlédlo téměř 150 tisíc diváků. Kmeny jsou nyní rozmístěny ve velkém sále v přízemí Musea Kampa. I když spirituální atmosféru raně renesančního kostela lze jen těžko zopakovat, je instalace i zde velmi působivá. Výrobu takto rozměrných skleněných objektů umožnila teprve nedávno vyvinutá technologie tavení skla. Díky vynálezu Jiřího Šína je možné zpracovávat sklo podobně jako bronz a rozměry finálních objektů jsou omezeny jen velikostí tavící pece. „Je to převrat, opravdová revoluce. Technologie tavenice je známá tisíce let. Tato technologie je ale úplně nová a Jiří Šín mi ji dal jako prvnímu k dispozici. Je úžasná v tom, že dokáže plný reliéf ze všech stran. Nabízíme ji i dalším známým sochařům – prvním z nich bude Arik Levy z Izraele, jednáme s Aj-Wej-wejem a s Tony Craggem. Do 10 let to bude Mekka pro všechny světové sochaře, kteří budou chtít pracovat se sklem“, říká s nadšením Rony Plesl.
Další místnost v přízemí pak prezentuje nejnovější tvorbu Ronyho Plesla. Skleněné objekty autor dopravoval na Kampu doslova ještě teplé. Plastiky organických tvarů tvoří pomyslnou krajinu.
Rostlinné motivy jsou alegorií ženské krásy i jejího chřadnutí. Monumentálními kresby na stěnách dotvářejí atmosféru surrealistického herbáře.
Poprvé vystavené konceptuální kresby na děrovaném papíře v horním patře výstavy doplňují soubor řemeslných nástrojů a dalších více či méně abstraktních plastik. Velmi realisticky působí řada sekyr zaseknutých do špalků jako nostalgický symbol zásahu člověka do přírody. Venkovní terase muzea pak vévodí zavěšená smaragdová růže z uranového skla, která v noci září do prostoru.
Výstava v Museu Kampa jasně naznačuje, že Rony Plesl – slavný designér, tvůrce Českých lvů a umělecký ředitel skláren Rückl opouští design a vydal se na cestu volné plastiky.
Výstava v Museu Kampa potrvá do 2. července 2023.
Text: Soňa Šálková
Summary
Glass artist and designer Rony Plesl (*1965) in his current exhibition Trees Grow from the Sky presents himself as creator of monumental glass sculptures. The name of the exhibition is taken from the eponymous installation of four huge glass trunks, exhibited by Rony Plesl last year in Venice. During the seven months of the 59th Biennale Arte 2022, the installation was viewed by almost 150,000 spectators. The current exhibition presents Rony Plesl’s latest work, too. Sculptures of organic forms create an imaginary landscape. Monumental drawings on the walls complete the atmosphere of a surreal herbarium. A series of glass axes stuck in logs symbolize man’s intervention in nature. The museum’s outdoor terrace shows a suspended emerald rose made of uranium glass shining at night. The production of glass objects of this size was only made possible by revolutionary glass melting technology recently developed by Jiří Šín.
The exhibition at Museum Kampa will last until July 2, 2023.
‹
‹
‹