Monumentální sochy Jaroslava Róny (*1957) obohacují veřejný prostor mnoha našich měst i významných lokalit. Pomník Franze Kafky na pražském Starém Městě, jezdecká socha Jošta Lucemburského v Brně nebo Dítě z Marsu na vrcholku severočeského Ještědu patří k těm neznámějším. Na autorově jubilejní výstavě v Domě U kamenného zvonu v roce 2017 bylo vystaveno i několik prací z méně známé oblasti jeho sochařské tvorby – menší plastiky ve formě modelů fantaskních staveb nebo záhadných strojů.Přestože se Jaroslav Róna této tématice soustavně věnuje již od 80. let minulého století, nebyl jim až doposud věnován samostatný výstavní projekt.
Tento deficit napravuje současná výstava v Centru moderního umění DOX Jaroslav Róna: Architektony a stroje věnovaná zmiňovaným nefigurativním skulpturám. Podnětem pro uspořádání výstavy se stala výpravná fotografická publikace stejného názvu, která vyšla vloni v nakladatelství Books & Pipes. Plastiky, které jsou vyobrazené v knize, na výstavě tematicky doplňují obrazy utopických měst a krajin od Jaroslava Róny. Některá plátna byla také k vidění na nedávné Rónově výstavě Nové obrazy ve Špálově galerii.
Archetypální, mytická a apokalyptická témata ztvárňuje v jasných formách a barevnosti. Své obavy z nepoučitelnosti lidského pokolení a z opakování historie vkládá do bizarních často sarkastických metafor. Výsledný výstavní soubor zavádí návštěvníka do magického světa minulých i budoucích hrozeb a dobrodružství.
Reminiscence na války a katastrofy střídají verneovsky laděná plavidla a stroje Foto© PetrSalek.com
K vytvoření archaicky či futuristicky vyhlížejících objektů autorovi často slouží nalezené předměty a fragmenty nejrůznějších materiálů, kterým dodává novou funkčnost a poetiku. Pro modely orwellovsky laděných budov například používá výplňové materiály z obalů, které dolévá voskem a spojuje. Proporčně i technologicky precizní skulptury budí směs pocitů a asociací. Obavu z latentních nebezpečí, kterou většina obrazů i skulptur navozuje, střídá obdiv nad představivostí a umem jejich tvůrce. Fantaskní tvary, dávka černého humoru spolu s podmanivou barevností obrazů i celé expozice přispívají k odlehčení výsledného dojmu, který si každý podle míry svých zkušeností a představivosti z výstavy odnese.
Výstava Jaroslav Róna: Architektony a stroje je Centru současného umění DOX k vidění do 8. května 2022. (více na www.dox.cz)
Text: Soňa Šálková
Foto: Petr Šálek
Summary
Monumental statues by Jaroslav Róna (* 1957) enrich public spaces of our cities and notable localities. The monument to Franz Kafka in Prague’s Old Town, the equestrian statue of Jošt Lucemburský in Brno or the Child from Mars at the top of Ještěd Mountain belong to the most popular ones. A lesser-known parts of Róna´s sculptural work are smaller sculptures in the form of models of fantastic buildings or mysterious machines. Although Róna has been creating them since the 1980s, the current exhibition at the DOX Center for Modern Art entitled Jaroslav Róna: Architectons and Machines is the very first show dedicated to these special non-figurative sculptures. The show presents models of buildings inspired by the George Orwell´s novel 1984 or abstruse machines and vehicles. Proportionally and technologically precise sculptures evoke a mixture of feelings often associated with fear and latent threads. The sculptures are complemented by paintings of utopian cities and landscapes by Jaroslav Róna.
The exhibition: Jaroslav Róna Architectons and Machines is on display at the DOX Center for Contemporary Art until May 8, 2022. (more at www.dox.cz)