Nádvoří Musea Kampa se na léto proměnilo v divadelní arénu pod širým nebem. Výrazný komplex budov na břehu Vltavy mezi Karlovým mostem a Mostem legií tvoří autentickou kulisu divadelního představení MEDA, věnovaného paní Medě Mládkové – zakladatelce musea, sběratelce a mecenášce umění, která letos oslaví neuvěřitelné 100. narozeniny.
class=”wp-image-12335 size-full” src=”https://artmagazin.eu/wp-content/uploads/2019/06/DSC5724.jpg” alt=”” width=”1198″ height=”800″ /> Divadelní představení Meda, Museum Kampa, TATIANA DYKOVÁ, VERONIKA ARICHTEVA, foto© Petr ŠálekDivadelní představení Meda, Museum Kampa, TATIANA DYKOVÁ, VERONIKA ARICHTEVA, foto: Petr Šálek
Scéna pod vzrostlým platanem je jednoduchá a zasahuje do ní vodní kanál, který je stálou součástí nádvoří. Jedinými přidanými kulisami jsou prosklené bílé vitríny, žebříky a několik černých židlí. Autorka scénáře Daniela Šteruská se inspirovala knihou Ondřeje Kundry „Meda Mládková – Můj úžasný život“ a vytvořila divadelní představení s velkou dokumentární výpovědí a emocionální silou. Fascinující životní příběh paní Medy formovaly historické zvraty minulého století, které zasáhly naši zemi – německá okupace, komunistická diktatura a demokratický vývoj po roce 1989. To vše v literární zkratce zazní na jevišti – v náznacích a s lehkostí, která však zalézá pod kůži. Režie Adély Laštovkové Stodolové vdechuje textu život, je neobyčejně dynamická a plná nevšedních nápadů, které nepůsobí samoúčelně, ale zvyšují vizuální zážitek a podtrhují dějovou linku.
A třetí významnou ženou, která představení zcela zásadně formuje, je Tatiana Dyková jako Meda. Její výkon je naprosto fenomenální. Po celé dvě hodiny téměř neopouští jeviště. Je věrohodná v každé poloze: jako utiskovaná dcera despotického otce, rozpustilá začínající tanečnice, rodící se intelektuálka a milovnice umění, milující manželka, neúnavná bojovnice, a konečně jako stará dáma, která se pomalu uzavírá do sebe. Medina tvrdošíjnost a zápal pro věc jsou tak autentické, jako by snad nemohly být hrané a probleskla tu samotná osobnost herečky. Výkon, který Tatiana Dyková podává, je téměř na hranici fyzických možností. Tančí, zpívá, balancuje na žebřících a vitrínách, bleskově mění převleky přímo na scéně a přitom strhujícím způsobem nepřestává být v roli.
Nelze nezmínit ani pět dalších vynikajících interpretů, kteří se rychlém sledu převtělují v osobnosti, které Medin příběh provází. Lukáš Příkazký, mimochodem spolu s Tatianou Dykovou jediný bez alternace, např. jako Medin bratr, sochař Stanislav Kolíbal nebo prezident Václav Havel bravurně zvládá všechny polohy. Vynikající Jaromír Dulava ztělesňuje s nevšedním nasazením Medina otce nebo malíře Františka Kupku. Daniel Šváb upoutá především v roli Jana Mládka. Dana Batulková a Veronika Arichteva pak doplňují obdivuhodný herecký koncert, který je charakteristický pro celé představení.
Představení MEDA je nejen nádherným dárkem pro velkou osobnost paní Medy Mládkové, ale i významným uměleckým a společensko-politickým počinem, který má všechny předpoklady stát se divadelní událostí sezóny. Představení v Museu Kampa poběží celé léto a ukončí ho derniéra přímo v den 100. narozenin vzácné jubilantky – v neděli 8. září 2019.
Text: Soňa Šálková foto: Petr Šálek