Dílo velmi výrazné ale nepříliš známé umělkyně Kateřiny Černé (*1937) prezentuje výstava v Museu Kampa. Přehlídka nazvaná podle jednoho z deníků autorky Sny zaznamenané přináší obrazy, asembláže i ukázky grafické tvorby, vytvořené v průběhu téměř celé autorčiny umělecké dráhy, od Rodinného portrétu z roku 1958 po díla vzniklá po roce 2000.
Na Akademii výtvarných umění, kterou absolvovala v roce 1963, se setkala s výjimečnými osobnostmi, m.j. s umělci z neodadaistické skupiny Šmidrové – Janem Koblasou, Karlem Neprašem, Bedřichem Dlouhým a Čestmírem Janoškem, které v r. 1959 zachytila na společném portrétu s hudebními nástroji. Po celý život se pohybovala v alternativní rovině současného umění. Její obrazy jsou poetické, mají jemný humor a mluví ženskou řečí. Také materiály, které používá ve svých reliéfních asamblážích, jsou ryze ženské: kousky látky nebo krajky, korálky, barevné papíry anebo v domácnosti běžně užívaná staniolová fólie. I její práce s malířskými metodami je velmi neortodoxní. Místo olejových barev používá tempery pastelových odstínů, do svých obrazů s oblibou vkládá texty a hraje si s písmem. Specifickou kategorii pak tvoří ručně psané zábavné kuchařské recepty a návody.
Vedle snových zahrad a panenek, připomínajících svaté obrázky, je jejím velkým tématem Praha. Zachycuje pražské scenérie plné rozmanitých dějů a příběhů. Typickým příkladem je rozměrná veduta Praha od Ládví (1962) zachycující pražské panorama s mnoha postavami, parníkem na Vltavě a kolotočem. Je to stylizovaný pohled z tramvaje č. 17, kterou Černá jezdila do svého ateliéru v centru Prahy. Na této trase denně míjela také Mánes nebo letmo zahlédla skupinku s Václavem Havlem vycházející z jeho domu na Rašínově nábřeží. To pak osobitým způsobem ztvárnila ve svých obrazech Mánes (1988) a Setkání disidentů (1989)..
Bohatá grafická tvorba Kateřiny Černé je na výstavě prezentována v digitalizované podobě prostřednictvím obrazovky. Na přání autorky stojí na výstavě i její „skříň pokladů“ –starožitná almara, s knihami, tisky, loutkami, básněmi, absurdními divadelními kusy, dopisy i recepty. Vše v identickém uspořádání jako v jejím ateliéru.
Díky celosvětovému trendu, který přeje ženské tvorbě, se v posledních letech dostávají do popředí zájmu autorky, které dříve stály trochu stranou. Přes řadu výstav a zastoupení v soukromých i státních sbírkách k nim bohužel patřila i Kateřina Černá. Je tedy víc než potěšující, že se tento hendikep pomalu ztrácí. Podle slov kurátorky výstavy Martiny Vítkové
„odvrácená strana, která byla dosud ve stínu, teď přichází postupně na světlo světa“ a Kateřina Černá dostává pozornost, kterou si její tvorba zaslouží.
Výstava Kateřina Černá: Sny zaznamenané bude v Museu Kampa k vidění do 12. března 2023.
Text: Soňa Šálková
Foto© Petr Šálek
Summary
The work of the very distinctive but not very well-known artist Kateřina Černá (*1937) is presented in an exhibition at Museum Kampa. The show, named after one of the author’s diaries, Chronicled Dreams, presents paintings, assemblages and examples of graphic work, created during almost the entire Černa´s artistic career, i.e. from the fifties until 2012. Her paintings are poetic, have subtle humor and speak in a feminine language. The materials she uses in he assemblages are also purely feminine: pieces of fabric or lace, beads, colored papers or common tinfoil. Even her painting methods are very unorthodox, using temperas of pastel shades, inserting texts into her paintings and playing with fonts.
The exhibition Kateřina Černá: Chronicled Dreams will be on view at Museu Kampa until March 12, 2023.