Tattoo artist Filip Fabian v exkluzivním rozhovoru pro artmagazin.eu
Zobrazování výjevů nebo vzorů na lidském těle má dlouhou tradici. V různých obdobích a v různých částech světa bylo rozšíření tetování a názory na něj různé. V posledních desetiletích zažíváme jeho velký rozmach především v severní Americe a Evropě.
Filip Fabian již více než 10 let pracuje jako profesionální tatér. Věnuje se specifickému stylu watercolor. Po začátcích v Košicích působil několik let v pražském studiu Tribo Tatoo a pak se vydal do světa. Po Berlíně, Sydney, Londýně, Lisabonu nebo Madridu momentálně pracuje v San Franciscu, v jednom z nejprestižnějších studíí v USA.
Artmagazin.eu: Jaká byla Vaše cesta k profesi tatéra? Používáte speciální tetovací techniku?
Filip Fabian: Vlastně jednoduchá a tak nějak přirozená. Viděl jsem tetovat mého bratrance, měl v Košicích studio. Fascinovalo mě to, asi protože jsem k umění tíhl od dětství – studoval jsem uměleckou jak střední, tak vysokou a od čtyř let chodil na kreslení. Když jsem pak viděl, že lidský tělo je vlastně plátno, nedokázal jsem to pustit z hlavy. Udělal jsem první kérku sám na sobě strojkem z e-bay. Pak jsem začal postupně tetovat kamarády, no a pak už jsem začal tetovat ve studiu. Už je to 12 let. Co se týče techniky, tetuji strojkem, hand poke ten mě vyloženě nikdy nezaujal tak, že bych se mu věnoval.
Artmagazin.eu: Jak vzniká návrh na tetovací motiv? Máte nějaký vzorník nebo vznikají vaše předlohy individuálně podle typu a přání zákazníka? Pracujete výhradně s vlastními výtvarnými návrhy?
Filip Fabian: Vzorník nemám, buď se zákazníci ozvou, že chtějí můj design, který někde publikuji po tom, co ho vytvořím, anebo vytvářím individuální tetování pro klienty. To funguje tak, že se klient ozve se svojí myšlenkou, pocitem, v podstatě čímkoliv, a já s tím pak pracuji a vytvářím podle toho design. Klienti si často nejsou jisti ani finální velikostí nebo umístěním, ale od toho jsem profesionál a snažím se poradit, vysvětlit, navrhnout, pomoci. Každý design je pak tzv. custom, navrhuji ho sám, inspiruji se ale absolutně vším okolo mě – od knih po listy na stromech.
Artmagazin.eu: Považujete tetování za regulérní umělecký obor? Vznikají na lidské kůži skutečná umělecká díla?
Asi jsem v tomhle ne úplně objektivní, ale samozřejmě že ano. Na lidské kůži mohou vzniknout jak umělecká díla, tak bohužel i jizvy. Anebo to umělecké dílo často zakrývá jizvy, haha. Mnoho klientů se svěří s nějakým diskomfortem, co cítí, kvůli viditelné jizvě, kterou chtějí esteticky zakrýt – a s tím pak může tetování také pomoci. Takže kromě uměleckého díla ho z mnoha různých důvodů často považuji i za psychickou terapii. Nebo klidně deníček vzpomínek na cokoliv – událost, období, pocit, které má dotyčný potřebu zachytit.
Artmagazin.eu: Věnujete se i volné malbě nebo nějakému dalšímu výtvarnému oboru?
Volné malbě se věnuji celý život a myslím, že se to v tom, co tetuji na kůži, výrazně odráží. Taky jsem ale studoval užitkový design na vysoké škole, kde jsem se věnoval produktovému designu a vizuální komunikaci.
Artmagazin.eu: Historie tetování sahá do pravěku a důvody jeho používání různé: od označení rodové příslušnosti nebo příslušnosti k určité skupině lidí, projevem úcty ke kořenům a zvykům, ochranou před démony a v novější historii pak i pro označování vězňů nebo zločinců. Jaké důvody k tetování mají podle vás lidé v současnosti?
Řekl bych, že paleta důvodů, proč se lidé nechávají tetovat, dnes už má tolik barev, že se to ani nedá spočítat. Ať už jako vzpomínka, sebevyjádření, jako uzavření nějakého životního období, z pouze estetických důvodů, z politických důvodů, jen tak jako vtip. Tetoval jsem ze všech z těch důvodů a vlastně mi ani jeden nepřijde horší než druhý. Jen k tomu každého vede něco jiného.
Artmagazin.eu: Podle statistik je nevětší obliba tetování především v Severní Americe a v Evropě. Údajně až 30% obyvatel USA má na svém těle nějaké tetování. Vy jste působil na Slovensku, v Česku, v západní Evropě, Austrálii a nyní žijete v San Francisku? Jak se podle vás liší vkus a přístup lidí k umění tetování v různých kontinentech?
Výrazně! Ale liší se i přístup třeba v Berlíně oproti Praze – a to jsou to od sebe čtyři hodiny. Obecně bych asi řekl, že čím je město více metropolitní a čím je větší míra urbanizace, tím náročnější jsou i zákazníci, co se týče úrovně toho, co chtějí mít. V Sydney jsem se ale často setkal s hodně ležérním a jednoduchým přístupem, kde lidé chtěli vytetovat surf, vlnu, slunce, lebku. Tam je to hodně dané životním stylem, co zrovna tu oblast, kde jsme bydleli – Bondi, přímo prozařuje.
Artmagazin.eu: Jak vnímáte skutečnost, že někdo si nechá vytetovat na tělo vaše výtvarné dílo a bude ho na sobě nosit celý život? Můžete uvést některý svůj tetovací počin, který je mimořádný nebo kterého si obzvlášť ceníte, a proč?
Asi to bude znít jako klišé, ale jsem rád a pyšný za úplně každý. Moje oblíbené je samozřejmě to, které jsem dělal své ženě, protože díky tomu jsme se vlastně pět let zpátky poznali. Ale jinak si vážím důvěry každého člověka, kterou do mne vloží, ať už se jedná o celá záda nebo malou věc. Poslední dobou dělám čím dál tím větší věci a v podstatě skoro každý zákazník se pak vrací anebo máme několik sezení. Často se z nás pak vlastně stanou přátelé a toho si vážím moc. Stejně jako toho, že můžu potkávat svoje práce po celém světě
.Artmagazin.eu: Jakým směrem se v budoucnosti profesně chcete dál rozvíjet?
Chci pokračovat v tom, co dělám. Baví mě hodně velké projekty, v nichž mám volnou ruku. A rozhodně bych se chtěl víc věnovat malbě – poslední dobou na to nebyl čas. Chtěl bych ale i zpracovat to, co se děje okolo nás. Aktuálně pracuji na výstavě, která reflektuje rok 2020. Ten považuji ve všech směrech za výrazný – jak v dobrém, tak ve zlém, a to asi pro celou planetu.
Rozhovor zaznamenala: Soňa Šálková, foto archiv Filip Fabian
Summary
Filip Fabian has been working as a professional tattoo artist for more than 10 years. His current focus is the special watercolor style. After beginnings in Košice, he worked several years in Prague and then started to travel. After having worked in Berlin, Sydney, London, Lisbon or Madrid, he currently lives in San Francisco and works in one of the most prestigious studios in the USA. In an exklusive interview for artmagazin.eu Filip Fabian talks about his technique, how he creates his tattoo designs. how important for him is to establish a relationship with his customers, and he also mentions his next artistic plan, he is currently working on – an exhibition reflecting the year 2020 which he considers to be significant in all respects – both good and bad – probably for the whole planet.