„Je to náš subjektivní pohled. Není to nostalgické retro a všechny práce obstojí i dnešním pohledem – výstava je nadčasová.
Výstupy Rostislava Vaňka jsou mimořádně soustředěné a vedle dnešní rychloperspektivy, důkladné a trvalé. A to díky jeho rozhodnutí oprostit formu od módní podbízivosti, schopnosti absolutní koncentrace a důkladného zkoumání základního vztahu mezi bílou a černou. Toto nasměrování pozornosti a úsilí pak vede k dosažení radikálního účinku a hodnotného výsledku, který je navíc i obecně srozumitelný.“
Zuzana Burgrová na vernisáži výstavy.
Aktuální projekt Identita o českém grafickém designu v podobě souborné publikace nebo expozice v pražském Museu Kampa velmi vhodně doplňuje výstava Západočeské Galerie v Plzni věnovaná jednomu z klíčových představitelů tohoto oboru – Rostislavu Vaňkovi. Instituce tak navazuje na své přechozí výstavy věnované dalším významným grafikům Robertu V. Novákovi, Luboši Drtinovi, Aleši Najbrtovi a Juraji Horváthovi. Specifické na současné výstavě je to, že její autoři nejsou kunsthistorici, ale grafici – Zuzana Burgrová a Robert V. Novák. Jako kolegové z oboru tak využívají vlastní znalosti a zkušenosti a zprostředkovávají jiný pohled než od klasicky vzdělaného historika umění. Výběr exponátů, prostorové uspořádání a grafické pojetí přehlídky v plzeňské výstavní síni „13“ je tak podle nich výsledkem přístupu „grafiků – grafikům“.
Název výstavy Rostislav Vaněk Extended je vypůjčený z typografického názvosloví a reflektuje mimořádně široký záběr tvůrce, který měl zásadní vliv na formování českého grafického designu. Za svou více než 50letou odbornou činnost vytvořil Rostislav Vaněk dílo obrovského rozsahu a kvality. Je autorem nesčetných knižních úprav, plakátů, log, písem nebo třeba korporátní identity ČSA nebo ČSOB. Jeho druhá generace informačního systému pražského metra je příkladem výtvarné kvality a účelnosti designu. Působí také jako pedagog a své odborné znalosti a zkušenosti již léta předává dalším generacím studentů grafického designu.
Výstava v komorních prostorách plzeňské galerie „13“ prezentuje výběr z rozsáhlé autorovy tvorby. Vedle známých realizací, jakou je např. druhá generace informačního systému pražského metra, připomíná některé méně známé grafické motivy nebo loga výstav, obálky časopisů, grafické předěly pro československou televizi ale i skici písem. Raritní je soubor obalů na LP desky, přičemž nejstarší z nich pro LP Československý jazz je z roku 1964, kdy bylo autorovi 19 let. Jako brilantnímu kreslíři zůstává primárním nástrojem Rostislava Vaňka až do dnešních dnů tužka. „Moje generace má ráda tužku v ruce. My jsme si tu ruku nacvičili a naučili se ji poslouchat,“ říká.
Za pozornost stojí velmi stylový, černobílý ráz celé expozice. Texty přitom byly vytištěny unikátní, u nás dosud nepoužitou, metodou tisku bílými pigmenty přímo na černé výstavní panely. A jistě nepřekvapí, že všechny texty a popisky jsou vysazeny písmem Rostislava Vaňka SERIÁL.
Výstava Rostislav Vaněk Extended je v plzeňské výstavní síni „13“ k vidění do 2. února 2025.
Více na https://www.zpc-galerie.cz/cs/rostislav-vanek-extended
Text: Soňa Šálková Foto© Petr Šálek
Summary
Exhibition Rostislav Vaněk Extended in Pilsner Gallery „13“ reflects the extremely broad scope of the artist´s work with a major influence on the formation of the contemporary Czech graphic design. During his more than 50 years of professional activity, Rostislav Vaněk created a work of enormous scope and quality. He designed countless book adaptations, posters, logos, fonts or corporate identities. His information system of the Prague metro stands for an example of both artistic quality and usefullness of design. The exhibition presents selection from the author’s work made by two fellow graphic artists Zuzana Burgrová and Robert V. Novák.