Drážďanský rodák Eberhard Havekost patří k velmi uznávaným současným malířům. Jeho díla jsou zastoupena ve světově uznávaných galeriích a při aukcích uměleckých děl dosahují jeho plátna značně vysoké ceny. Nyní česká veřejnost dostává poprvé možnost shlédnout reprezentativní autorský výběr prací Eberharda Havekosta v Galerii Rudolfinum pod stručným názvem LOGIK. Pražská výstava navazuje na předchozí expozici v berlínském centru současného umění Kindl s tím rozdílem, že výběr prací a jejich uspořádání v Rudolfinu koncipoval sám autor. Speciálně pro pražskou výstavu je určeno velkoformátové plátno v úvodu expozice s názvem Homo erectus erectus – realisticky pojatý výjev s pravěkými lidmi v duchu obrazů Zdeňka Buriana. První místnost výstavy tak může divákovi poskytnout jemný náznak k pochopení logiky uspořádání výstavy a získat částečnou odpověď, co je míněno názvem výstavy. V těsném sousedství Homo erectus jsou vystavena dvě abstraktní plátna nazvaná Vyhnání z ráje (Vertreibung aus dem Paradies) vedle nich pak jednoduše minimalistické zobrazení elektrického rozvaděče (Elektrokasten).
Jako východisko k tvorbě slouží malířovi digitálně zpracované fotografie, buď vlastní nebo převzaté z reklam. Sice tak využívá možnosti nových obrazových technik, avšak jeho cílem je vyhranit se bezbřehé záplavě obrazů v digitálních médiích bez možnosti jejich reflexe. Pokládá si otázku, zda to, co je na fotografiích vidět, není jen vyprázdněná forma a pod jejím povrchem se snaží zjistit skutečný obsah a logiku věcí odhalit na bázi abstraktního vnímání. Malířův rukopis není jednoznačně rozpoznatelný. Na jedné straně prezentuje obrazy s jednobarevnými plochami, někdy rozdělenými na úseky, někdy nechává barvy volně přecházet do dalších odstínů. Série Horizont se např. skládá z 6 obrazů v odlišných barevnostech a uprostřed jeden s čárou horizontu. Jednu velkou místnost Rudolfina autor zaplnil asi 50 obrazy s velmi rozdílnými, převážně abstraktními motivy. Jediné, co obrazy spojuje, je stejný formát. A naproti tomu je možné na výstavě vidět velmi realisticky zobrazeného Praještěra (Saurier) stojícího po pás ve vodě, zvětšený květinový detail nazvaný Poison (Jed) nebo detail ženské nohy odkrývající pohled na otevřené moře. Charakteristické jsou také technické předměty: auta, letadla nebo obrazovky bez obrazu. Pro nepřipraveného diváka není lehké se zorientovat. Eberhard Havekost se vymyká jednoznačné kategorizaci. Ale každopádně stojí za to pokusit se přijít na to, co se za obrazy Eberharda Havekosta skrývá, anebo co v nich může objevit sám divák.
Výstava je prvním velkým počinem v rámci rozsáhlého programu Česko-německého kulturního jara u příležitosti 20.výročí podepsání Česko-německé deklarace z roku 1997. Další významnou akcí v rámci tohoto programu, kterou uspořádá Národní galerie v Paláci Kinských, je výstava díla zřejmě nejvýznamnějšího žijícího německého malíře Gerharda Richtera. Následovat budou desítky dalších kulturních akcí v českých i německých městech (více na www.de-tsch.eu).
K výstavě Eberharda Havekosta vychází obrazový katalog s úvodním textem ředitele galerie Rudolfinum Petra Nedomy a esejemi výtvarného teoretika Petra Vaňouse.
Výstava, která potrvá do 2.7.2017, je přístupná každý den mimo pondělí od 10.00 do 18.00 (ve čtvrtek do 20.00) hod.
Text: Soňa Šálková, fotografie: Petr Šálek