Expozici nazvanou Devětsil 1920 – 1931 otevírá reklamní sloup polepený plakáty na divadeln představení, výstavu fotografií anebo reklama na „obuv od Papeže“. Dobovou atmosféru zvukově navozují skladby z Osvobozeného divadla. Zajímavý mix, který charakterizuje prolínání uměleckých druhů a jejich napojení na racionální stránky existence, přesně tak, jak to odpovídá pojetí, které ve 20. letech minulého století propagoval Umělecký svaz Devětsil.
Sdružení, které položilo základy české avantgardy období mezi dvěma válkami, se inspirovalo technickým pokrokem a zároveň snahou přiblížit umění co nejširším vrstvám obyvatelstva. Levicové zaměření uskupení odpovídalo všeobecným náladám po selhání elit, které svět dovedly k první světové válce, a zároveň bylo naplněno obdivem k novým technickým možnostem, které měly mimo jiné přispět k osvobození od těžké práce a řešení sociálních otázek.
Výstava, kterou uspořádala Galerie hlavního města Prahy ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým museem v Domě U kamenného zvonu, se soustředí na širokou oblast umělecké tvorby, která měla tvořit nejen novou vizualitu, ale současně být i základem nového životního pocitu. Vedle řady pláten od Adolfa Hofmeistera, Toyen a Jindřicha Štýrského, kreseb od Josefa Šímy a Bedřicha Feuersteina nebo fotografií Jaromíra Funkeho či Jaroslava Rösslera, výstava ukazuje i scénické návrhy pro Osvobozené divadlo od Josefa Chochola, vzniklé ve spolupráci s režisérem Jiřím Frejkou. Architektonické návrhy od Jaromíra Krejcara nebo Jaroslava Fragnera inspirované zaoceánskými parníky a mrakodrapy jsou předzvěstí nastupujícího funkcionalismu. Studie karoserie vozu Austro Daimler z roku 1929 od Františka M. Černého je příkladem avantgardního designu. Široký záběr a nové poznatky charakterizují nejnovější připomínku slavné éry Devětsilu.
Přesně v duchu Devětsilu demonstruje výstava propojení různých uměleckých disciplín a vytváření nových experimentálních forem. Kombinaci poesie a fotografie představuje na výstavě karusel z Nezvalovy Abecedy s fotografiemi tanečnice Milči Mayerové od Karla Paspy. Poesie jako jeden z klíčových projevů Devětsilu zasahuje také do koláží a fotografické tvorby. Divák se musí rychle přizpůsobovat rozmanitým formám vystavených prací. Je tu k vidění projekce reklam nebo série slide show se stránkami časopisů a knih. Některé instalace napodobují devětsilovskou představu o moderním výstavním uspořádání. Z archivu českého rozhlasu pochází zvuková nahrávka Burianova voicebandu. Procházka výstavou nabízí dynamický a mnohostranný pohled na důležitou etapu našeho moderního umění, jejíž vitalitu a optimismus bychom dnes potřebovali.
Text: Soňa Šálková Fotografie: Petr Šálek
Summary
The exhibition Devětsil 1920 – 1931 organized by the Prague City Gallery in cooperation with the Museum of Decorative Arts in the Stone Bell House at the Old Town Square reminds diverse artistic activities of avant-garde Art Association Devětsil. In the 1920´s the Czechoslovak left-wing association connected artists from different art disciplines who created unusual combinations of poetry and visual art like photography, paintings, theatre or architecture. Beside famous paintings by Toyen, Jindřich Štýrský, Adolf Hofmeister and others, the exhibition contains examples of scenic, architectural or applied design, film sections, magazines and books etc. Wide range and new insights characterize the latest reminder of Devetsil’s glorious era.
The exhibition at the Stone Bell House will last until 29.03.2020.
#Devětsil #PragueCityGallery #MuseumofDecorativeArts #OldTownSquare #Osvobozenédivadlo #Toyen #Funke #UPM
#artmagazin #artmagazineu #petrsalek #sonasalkova #styrsky #hofmeistr #artmagazin.eu