Výstava Eva Švankmajerová/Jan Švankmajer – Disegno Interno v GASK

Výstava Eva Švankmajerová/Jan Švankmajer – Disegno Interno v GASK

 

Průřez dílem dvou osobností, spojených partnerstvím jak v osobním tak v uměleckém životě, prezentuje retrospektivní výstava Disegno Interno v Galerii Středočeského kraje (GASK) v Kutné Hoře. Přehlídka v autorském pojetí Jana Švankmajera (*1934) zprostředkovává pohled na mnohovrstevnatou a přitom velmi konsistentní tvorbu světoznámého filmaře, výtvarníka, ilustrátora a sběratele a jeho manželky, malířky a scénografky Evy Švankmajerové (1940-2005). 

Výstava je členěna podle hlavních tematických proudů, kterými oba umělci vyjadřovali své životní postoje. Jako přesvědčení surrealisté svou tvorbu totiž nepovažovali za umění ale za způsob myšlení k pochopení „vnitřního uspořádání“(tzv. disegno interno) světa. Přitom čerpali z mnoha inspiračních zdrojů: především z výtvarné poetiky a sběratelství rudolfínského manýrismu, který Jan Švankmajer dodnes považuje za předvoj moderního myšlení. Vstup do výstavy proto symbolicky otevírá známý portrét císaře Rudolfa II. od Guiseppeho Arcimbolda a stylově obdobný dvojportrét obou umělců od Evy Švankmajerové.

Expozice uspořádaná u příležitosti 90. narozenin Jana Švankmajera obsahuje celou šíři jeho tvorby od 60. let do současnosti s nesmírnou mnohotvárností a rozmanitostí použitých prostředků. Jsou mezi nimi fantaskní objekty, kresby, koláže nebo ilustrace. Nechybí ani filmové rekvizity a projekce filmů, které ho proslavily po celém světě. U Evy Švankmajerové se výstava soustředí především na její malířskou a grafickou tvorbu, která svými erotickými a emancipačními náznaky daleko předběhla dobu. Její variace na slavná plátna světového malířství (např. Zrození Venouše podle Botticelliho) jsou gendrově výbušná. Společná keramika ze 70. let je pak výrazem osvobozování lidské mysli v oblasti sexuality. Vedle francouzského surrealismu je inspirovalo i umění přírodních národů nebo literární dílo Edgara Allana Poe nebo Lewise Carrolla. Zajímavé jsou také jejich experimenty s medijními kresbami nebo hmatovými objekty. Všudypřítomná nadsázka a subversivní humor v dílech obou autorů přitom nijak nesnižuje závažnost témat a jejich působení na diváka.  

Závěr výstavy je cíleně komponován jako kabinet kuriozit v rudolfínském duchu. Fantazijní zvířata, vytvořená z kostí a minerálů doprovází výrok Jana Švankmajera: „Jestliže ekologická katastrofa, kterou právě prožíváme, nechává vyhynout desítky živočišných druhů, pak nezbývá, než aby je imaginace nahradila jinými.“ 

Výstava, která je v Kutné Hoře k vidění až do 4. srpna 2024, má bohatý doprovodný program. Více na www.gask.cz.

Text: Soňa Šálková           Foto© Petr Šálek


Summary
The retrospective exhibition Disegno Interno at the Gallery of the Central Bohemian Region (GASK) in Kutná Hora presents a cross-section of the work of two personalities, united by partnership in both their personal and artistic lives. The show in the author’s concept of Jan Švankmajer (*1934) provides a view of the multi-layered and yet very consistent work of the world-famous filmmaker, artist, illustrator and collector and his wife, painter and set designer Eva Švankmajerová (1940-2005).

The exhibition, which can be seen in Kutná Hora until August 4, 2024, has a rich accompanying program. More at: www.gask.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..