Unikátní soubor více než 40 grafických listů od významné představitelky surrealismu Toyen (1902 – 1980) vystavuje pražská galerie Moderna. Název výstavy U Zlatého slunce odkazuje na stejnojmennou olejomalbu z roku 1951, která je umístěna v centru jinak grafické expozice. Přestože grafika od poloviny 60. let minulého století v práci Toyen převažovala, jedná se o u nás velmi málo známou část její tvorby. Na výstavě jsou zastoupeny jak volné grafiky, tak knižní ilustrace k básnickým sbírkám. Toyen se v Paříži připojila k světově nejvýznamnější skupině surrealistů okolo André Bretona a na objednávku jejich členů tvořila ilustrace pro bibliofilská vydání monografií básníků Radovana Ivsice, Annie Le Brun, nebo Benjamina Péreta. Některé z těchto vzácných bibliofilií, které vycházely v malých nákladech 60 – 70 kusů, jsou na výstavě také k vidění. Galerista a kurátor výstavy Martin Zeman prozradil, že většina grafik pochází z ciziny (Francie, Belgie nebo Holandska) a shromáždit výstavní celek mu trvalo dlouhé 4 roky.
Toyen (vlastním jménem Marie Čermínová) se jako jedna z mála žen prosadila v převážně mužském světě evropské umělecké avantgardy 20.století. Nekonvenční umělkyně, která se i volbou svého pseudonymu záměrně snažila maskovat svou ženskou identitu, však ve svých grafikách jednoznačně prozrazuje svou jemnou ženskou duši a smysl pro detail a lyrično. Velkým unikátem jsou ručně kolorované grafiky, které jsou vlastně originály. Listy vytvořené technikou suché jehly jsou kolorovány akvarelovými barvami v pastelových odstínech. Kolorované grafiky vytvářela Toyen většinou jen pro nejlepší přátele a jsou tedy opravdovou vzácností. Další zajímavostí na výstavě je použití techniky suché jehly na hedvábí, kdy podbarvené hedvábí dodává barevnost černobílé grafice. Někdy stojí proti sobě kolorovaná a nekolorovaná verze, což poskytuje divákovi mimořádnou příležitost srovnání.
Výstava v galerii Moderna je prodejní a potrvá do 28.4.2019.
Text: Soňa Šálková, foto: Petr Šálek