Šarlatán a Krajina ve stínu nejvíc zabodovali na Českých lvech 2021

Šarlatán a Krajina ve stínu nejvíc zabodovali na Českých lvech 2021

Ceny 28. ročníku cen České televizní a filmové akademie Český lev 2021 byly předány za přísných epidemiologických opatření v sobotu 6. března 2021 bez diváků v pražském Rudolfinu. Většinu cen si rozdělily dva celovečerní snímky: Šarlatán světově uznávané polské režisérky Agniezsky Holland a Krajina ve stínu režiséra Bohdana Slámy, laureáta několika Českých lvů a dalších mezinárodních ocenění. Přestože Krajina ve stínu se sedmi skleněnými soškami nad svým soupeřem o jednu zvítězila, hlavní cenu za nejlepší celovečerní film roku si odnesl Šarlatán.

Ivan Trojan ve filmu Šarlatán.  Photo© MARLENE FILM PRODUCTION

Již předstihu vyvolal větší pozornost u nás i v zahraničí Šarlatán. Snímek natočený v koprodukci čtyř států (ČR, Irsko, Polsko a Slovensko) umožňuje větší mezinárodní uplatnění. Již premiérové uvedení filmu v únoru 2020 na filmovém festivalu Berlinale vzbudilo pozitivní ohlasy. Čeští diváci se však vzhledem ke koronavirovým opatřením na film mohli podívat teprve vloni v září. Ve stejnou dobu také proběhla premiéra Krajiny ve stínu. Představení černobíle natočeného filmu proběhlo spíše komorně a bez velkého mediálního ohlasu.

Není pochyby o tom, že rozhodnutí o filmu roku ve prospěch Šarlatána bylo správné. Snímek totiž přináší opravdové velké kino. Mezinárodní zkušenosti režisérky Agniezsky Holland a její osobní vztah k Česku i české historii byly předpokladem dobrého výsledku. Neobvyklý životní příběh léčitele Jana Mikoláška představuje ideální předlohu pro filmové zpracování a rezonuje také zaujetí Agniezsky Holland o otázky lidské existence ä psychologii postav. Marek Epstein velmi obratně propojil známá fakta s fikcí a napsal scénář sledující drama člověka s výjimečnými schopnostmi ale i temnými stránkami – to vše na pozadí dobových události. Ivan Trojan je v roli Jana Mikoláška úsporný ve výrazu, ale o to více přesvědčivý. K nejpůsobivějším patří jeho scény s pacienty v ordinaci. Během filmu Trojan přesvědčivě stárne – tady se také blýskli maskéři. Do některých dějových sekvencí z pozdějšího života léčitele vstupují krátké záblesky z minulosti. V těch se pak objevuje Trojanův syn Josef jako mladý Mikolášek. V reminiscencích upoutá také Jaroslava Pokorná v roli léčitelky Josefy Mühlbacherové, která mladého Jana Mikoláška zasvěcuje do tajů bylinkářství. Roli Mikuláškova asistenta a partnera svěřila režisérka u nás málo známému slovenskému herci Juraji Lojovi. I když pro Mikuláškovu homosexualitu neexistují přesvědčivé důkazy, právě vztah obou mužů hraje v příběhu zásadní roli. Velkou zásluhu na výsledném dojmu z filmu má skvělá kamera Martina Štrby, který s Agniezskou Holland už spolupracoval na Jánošíkovi (2009) a Hořícím keři (2013). Štrbova kamera má velkou vizuální sílu a je spolu vypravěčem děje. Střídáním světel a stínů nebo různým barevným laděním umocňuje atmosféru příběhu.

Josef Trojan a Jaroslava Pokorná ve filmu Šarlatán. Photo© MARLENE FILM PRODUCTION

Přes různé pojetí mají oba filmy něco společného. Opírají se o skutečná historická fakta z velmi obtížných období našich dějin. Krajina ve stínu je fiktivní kolektivní kronikou událostí v pohraniční vesnici na území tzv. Vitorazska, které mezi lety 1938 a 1952 nástupem nacismu a potom komunismu těžce zasáhly do života tamního česko-německého obyvatelstva a zanechaly dodnes ne zcela zahojené rány.

Krajina ve stínu. Photo © Bontonfilm

Šarlatán je oproti tomu životopisným příběhem jednotlivce – slavného bylinkáře a léčitele Jana Mikoláška (1889 – 1973). Člověk, který byl za první republiky uznávanou kapacitou a léčil mnoho slavných osobností politické a kulturní scény, za okupace léčil nacistické pohlaváry a po válce také komunistické představitele. V roce 1959 byl však komunistickým režimem za krácení daní a korupci odsouzen k 5 letům vězení a ztrátě majetku. Film Šarlatán končí soudním procesem, který vyzní jako morální a psychologická zkouška hlavního představitele.

Přestože se oba příběhy odehrály v minulosti, otázky odpovědnosti, svědomí, morálky a etiky, které jsou v obou vyznamenaných filmech stěžejní, nabývají v dnešní době na nebývalé aktuálnosti.

Text: Soňa Šálková


Summary

The Annual Czech Television and Film Academy Awards – the Czech Lions 2021 were presented under strict epidemiological measures on Saturday, March 6, 2021, without spectators in the Prague Rudolfinum. Most of the awards were shared by two feature films from the last season: The Charlatan by the world-renowned Polish director Agniezska Holland and Landscape in the Shadow directed by Bohdan Sláma, a laureate of several previous Czech Lions and other international awards. Although Landscape in the Shadow with seven glass lions won one more than its opponent, The Charlatan won the main prize for the Best feature film of the year.

Despite their different concepts, both films have something in common. They are based on real historical facts from very difficult periods of our history. The ´Landscape in the Shadows´ is a fictitious collective chronicle of events between 1938 and 1952 in a village at the border with Austria, where first Nazism and then Communism severely affected the lives of the local Czech-German population and left wounds that have not yet completely healed.

The Charlatan, on the contrary is a biographical story of the famous herbalist and healer Jan Mikolášek (1889 – 1973). A man who during the First Republic treated and healed many famous political and cultural personalities, later during the occupation treated Nazi chiefs and after the war also communist leaders. In 1959 he was sentenced by the communist regime to 5 years prison and loss of property. The Charlatan ends with a trial that sounds like a moral and psychological test for the main character.


 

Celkový přehled předaných ocenění Český lev 2021:

Nejlepší celovečerní film:

Šarlatán – producenti Šárka Cimbalová, Kevan Van Thompson

Nejlepší dokumentární film:

V síti – režie Barbora Chalupová, Vít Klusák; producenti Vít Klusák, Filip Remunda

Nejlepší režie:

Agnieszka Holland – Šarlatán

Nejlepší herečka v hlavní roli:

Magdaléna Borová – Krajina ve stínu

Nejlepší herec v hlavní roli:

Ivan Trojan – Šarlatán

Nejlepší herečka ve vedlejší roli:

Petra Špalková – Krajina ve stínu

Nejlepší herec ve vedlejší roli:

Jiří Mádl – Modelář

Nejlepší scénář:

Ivan Arsenjev – Krajina ve stínu

Nejlepší kamera:

Martin Štrba – Šarlatán

Nejlepší střih:

Jan Daňhel – Krajina ve stínu

Nejlepší zvuk:

Radim Hladík jr. – Šarlatán

Nejlepší hudba:

Jakub Kudláč – Krajina ve stínu

Nejlepší scénografie:

Martin Kurel – Marie Terezie II

Nejlepší kostýmy:

Zuzana Bambušek Krejzková – Krajina ve stínu

Nejlepší masky:

Adriana Bartošová, René Stejskal – Havel

Nejlepší televizní film nebo minisérie:

Herec – hlavní producenti Rastislav Šesták, Peter Bebjak, Kateřina Ondřejková; hlavní tvůrce Peter Bebjak

Nejlepší televizní seriál:

Zrádci – hlavní producenti Viktor Tauš, Jan Lekeš; hlavní tvůrci Viktor Tauš, Matěj Chlupáček

Nejlepší animovaný film:

Barevný sen – režisér, producent, výtvarník Jan Balej

Nejlepší krátký film:

Anatomie českého odpoledne – režie Adam Martinec; producent Matěj Paclík

Cena za mimořádný audiovizuální počin:

internetový seriál #martyisdead

projekt Film Naživo a Televize Naživo

filmové muzeum NaFilm

Cena za mimořádný přínos české kinematografii:

Hynek Bočan, režisér

 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..