Brno dává milovníkům architektury mimořádnou možnost k prohlídce několika původně rodinných staveb velké architektonické i historické ceny. Vedle slavné funkcionalistické vily Tugendhat je to především vila česko-slovenského architekta Dušana Jurkoviče (1868-1947). Modernistická stavba s prvky lidového umění stojí v brněnské čtvrti Žabovřesky na úpatí parku Wilsonův les. Budova koncipovaná jako rodinné bydlení a zároveň pracoviště s ateliérem a výstavním salonem nese všechny charakteristické znaky Jurkovičova pojetí architektury. V inspiraci na anglickou vilovou architekturu ve stylu Arts and Crafts navrhl Jurkovič velmi promyšlené prostorové řešení domu a vyzdobil ho nejen folklorními ale také geometrickými a abstraktními prvky. Zahrada kolem domu měla okrasnou i užitnou část, což odpovídalo praktickému přístupu architekta. Zatímco v Čechách je Dušan Jurkovič známý především svými dřívějšími realizacemi, jakými jsou např. lázeňské domy v Luhačovicích nebo chaty na Radhošti, jeho vila z roku 1906 už naznačuje přechod od inspirace lidovou architekturou k moderně.
Ve svém brněnském domě Dušan Jurkovič žil a pracoval celkem 13 let. Po vzniku Československé republiky se rozhodl k návratu na rodné Slovensko, aby mohl spoluutvářet svébytnou slovenskou kulturu. V roce 1919 proto vilu prodal a přestěhoval se do Bratislavy. Oproti ostatním významným brněnským vilám měl Jurkovičův dům velké štěstí v tom, že během 2. světové války i po ní zůstal v soukromých rukou a, s výjimkou drobných úprav, se zachoval v původním stavu. Soukromí majitelé vilu v roce 2006 odprodali státu a ten ji svěřil do správy Moravské galerie v Brně. Ta dům v letech 2007 až 2010 díky norskému grantu zrekonstruovala do dnešní podoby a zpřístupnila veřejnosti. V historii domu to není poprvé. Ještě před nastěhováním architektovy rodiny v roce 1906 měla veřejnost možnost dům navštívit. Jurkovič jako i velmi schopný obchodník a propagátor otevřel na pár týdnů svůj nový dům a prezentoval ho jako galerii své tvorby. Díky fotografiím a tiskovým podkladům z této akce se také podařilo dům zrekonstruovat v co možno nejvěrnější podobě.
Nejpůsobivější místností vily je centrální hala s dřeveným schodištěm a ochozem v anglickém stylu.
Vysoký prostor sloužil jako jídelna a společenská místnost s odděleným dámským salonkem. Zároveň z něj byl přístup do Jurkovičovy pracovny jako spojení mezi soukromou a pracovní částí domu. Kromě nábytku se hala zachovala v originálním stavu s původním obložením, dveřmi a okny, lustrem i radiátory ústředního topení, které ještě za Jurkovičova pobytu nahradilo prvotní horkovzdušné vytápění keramickými kamny. Unikátní je i konstrukce stavby. Na kamenném základu leží dřevěné trámy spojené korkovými deskami s výplní. Tato technologie poskytuje domu s relativně malou tloušťkou stěn dobrou tepelnou izolaci. Pokoj sousedící s halou sloužil Jurkovičovi jako výstavní salón pro nábytek, který navrhl. První nábytek si tak od něj zakoupili v roce 1908 Bartoňové z Dobenína pro jídelnu na zámku v Novém Městě nad Metují. Také Tomáš Baťa takto zakoupil u Jurkoviče zařízení hudebního pokoje do své vily podle návrhu architekta Jana Kotěry.
V Česku je málo známý fakt, že po roce 1919 se architektův styl posunul k funkcionalismu. Dokladem je například budova Kochova sanatoria v Bratislavě (1929) nebo stanice lanovky v Tatranské Lomnici (1937).
Prostory původního ateliéru a výstavního salonu jsou vyhrazeny časově omezeným výstavám. Současná expozice „Herrmann & Coufal – Design In You“ prezentuje návrhy dvou mladých designérů Matěje Coufala a Eduarda Herrmanna, kteří jsou držiteli ocenění Grand designér roku 2020.
Jejich filosofie má hodně společného s pojetím Dušana Jurkoviče, protože akcentují funkčnost předmětů a dostupnost kvalitního designu. Jejich sada svítidel, která si z jednoduchých dílů může sestavit každý sám, je hravým příspěvkem do diskuse o praktickém a jednoduchém designu. Stejně tak jejich nábytek z recyklovaného plastu je protiváhou představ o luxusním designu konzumní společnosti.
Výstava v Jurkovičově vile potrvá do 1.4.2022.
Text: Soňa Šálková, Foto: Petr Šálek
Summary
City of Brno gives opportunity to visit several unique family houses of great architectural and historical value. Besides the famous functionalist villa Tugendhat, it is mainly the villa of the Czech-Slovak architect Dušan Jurkovič (1868-1947). The modernist building with elements of folk art is located in the Žabovřesky district. The building, conceived as a family home and at the same time a workplace with a architectural studio and an exhibition salon, bears all characteristic features of Jurkovič’s design. Inspired by the English Arts and Crafts movement, Jurkovič designed a very sophisticated spatial solution with folklore and also with geometric and abstract elements. The garden around the house had both recreation and utility parts corresponding to the architect´s practical approach. The most impressive space of the villa is the central hall with a wooden staircase and an English-style gallery. The room served as a dining room and a living room with a separate ladies’ lounge. At the same time, there was access to Jurkovič’s study as a connection between the private and working part of the house.
The premises of the original studio and exhibition salon serve now for time-limited exhibitions. The current exhibition “Herrmann & Coufal – Design In You” presents designs by two young designers, Matěj Coufal and Eduard Herrmann, who are holders of the Grand Designer of the Year 2020 award. Their set of lamps which everyone can assemble from simple parts, is a playful contribution to the discussion on practical design.