Malíř Patrik Hábl se po devíti letech vrací do centra DOX s originálním výstavním projektem, ve kterém jeho malby doprovázejí verše a úryvky z chystaného románu jeho ženy – básnířky a spisovatelky Anny Beaty Háblové. Původní profesí architektka a urbanistka je zároveň autorkou několika básnických sbírek a úspěšnou performerkou v oboru tzv. slam poetry. Pro každou ze tří částí výstavy s názvem Tolik jiné přítomnosti vytvořila originální literární linku. Její texty ve formě zvukového či audiovizuálního záznamu, textových intervencí na nečekaných místech budovy nebo jako prostorová instalace s obřími popsanými svitky představují styčné body mezi výtvarnou a literární tvorbou. V rámci společného dialogu prezentují oba umělci nové podoby své tvorby a projevují přitom svůj vztah k prostoru, protože třetí dimenzí výstavy je citlivé vnímání prostoru. Centrum DOX je přitom ideální místo pro takový experiment. Podle slov kurátorky výstavy Michaely Šilpochové „je to místo, kde se prolínají žánry. Zajímá se o překryvy a průniky mezi jednotlivými uměleckými oblastmi, které se navzájem vůbec nepotřebují, ale když se potkají, může vzniknout něco pozoruhodného“. A to se v případě této výstavy zajisté podařilo.
Překvapením jsou také Háblovy obrazy. Umělec známý spíše abstraktní malbou a intervencemi do veřejného prostoru se zde představuje jako osobitý portrétista. Výstava má tři samostatné části ve třech podlažích věže galerie DOX, přičemž každé patro reprezentuje jinou přítomnost.
Úvodní část obsahuje velmi osobní cyklus portrétů, který Patrik Hábl namaloval v reakci na nedávnou smrt svého staršího bratra. 102 tváří známých i méně známých osobností, které také předčasně zemřely, malíř různou měrou rozostřil a znejasnil vymývací technikou. Tváře se postupně vytrácí a mizí za doprovodu krátkých básní haiku od Anny Háblové. Vzniká performance, ve které „Tváře, které hledí z obrazů, hledí i ze slov“.
Velkoformátová plátna v prostředním patře expozice vznikly experimentální technikou, kterou Patrik Hábl nazývá „vytrhávané tváře“. Přeložená plátna s nanesenou barevnou vrstvou musí několik let schnout. Při jejich odtržení se původně zobrazené narativní tváře změní v abstraktní malby. Literárním protějškem v této futuristické části výstavy je trojrozměrná videoinstalace od Anny Háblové, rytmizující pohyb a text ve stylu slam poetry.
Expozice ve věži galerie DOX má monumentální charakter. Jsou zde portréty, které Patrik Hábl maloval postupně v průběhu 28 let podle známých obrazů starých mistrů. Kopie ikonických děl Leonarda da Vinci, Rembrandta, Edvarda Muncha a mnoha dalších následně nově interpretuje technikou odpovídající výtvarnému projevu 21. století. Soubor nazvaný Tváře starých mistrů obsahuje celkem 102 obrazů, které jsou na stěnách natěsnány ve shlucích po vzoru barokních obrazáren. Literaturu zde reprezentuje instalace z obrovských svitků sahajících od stropu k zemi. Jsou na nich úryvky z chystaného románu Anny Háblové Směna, který v letošním roce vydá nakladatelství Host.
Text: Soňa Šálková
Výstavu Tolik jiné přítomnosti je v možné navštívit v centru DOX do 24. dubna 2022.
Summary
Patrik Hábl returns to the Center for Contemporary Art DOX after nine years with an original exhibition project where his paintings are accompanied by literature. His wife Anna Beata Háblová, originally architect and urban planner, presents herself as poet and writer. She created an original literary line for the exhibition entitled Such Other Presence. The not yet exhibited portraits by Patrik Habl are acommpanied by texts in the form of audio or audiovisual recordings, textual interventions at unexpected places of the building by Anna Háblová. The exhibition represents a link between visual art and literature. Both artists show new forms of their work as well as their sensitive perception of space in a dialogue.