Moc, nemoc a bezmoc v současném umění

Kurátor Otto M. Urban       Moc, nemoc a bezmoc v současném umění, DOX,      foto© PetrSalek.com

Jak blízko k sobě má tvorba profesionálních umělců a lidí, kteří tvoří mimo oficiální uměleckou scénu spontánně z nutkavé potřeby a často trpí nějakou duševní poruchou, ukazuje aktuální výstava (Ne)moc v centru současného umění DOX. Výstava navazuje na dva přechozí výstavní projekty Vanitas a Nadějné vyhlídky a je závěrečným dílem tzv. pandemické trilogie. Z pohledu současné situace, kdy pandemie stále trvá a na Ukrajině zuří válka, jsou otázky moci a bezmoci velmi aktuální.

Práce celkem 41 autorů, z toho ze tří čtvrtin zápůjček ze zahraničí, tematizují patologii moci i sílu bezmoci. Skutečnost, že díla renomovaných výtvarníků jsou volně rozmístěna mezi pracemi autorů žijících ve svých subjektivních světech, záměrně rozostřuje hranice mezi normalitou a nemocí. Z našich renomovaných umělců jsou na výstavě k vidění práce Daniela Pešty, Jiřího Petrboka nebo Evy Koťátkové. Jedinečné ukázky tzv. art brut nebo také outsider art na výstavu zapůjčily renomované zahraniční galerie, např. rakouské Museum Gugging nebo Christian Berst art brut, Collection Bruno Decharme Galerie Arthur Borgnis  z Francie).


Hned v úvodu expozice jsou vystaveny malby osmdesátileté petrohradské výtvarnice Jeleny Osipové, která si svou účastí na protiválečných demonstracích vysloužila přezdívku Svědomí Petrohradu. Dopravit její ručně malované plakáty k nám nebylo jednoduché a dost riskantní.

Moc, nemoc a bezmoc v současném umění, DOX, foto© PetrSalek.com

Dominantním dílem výstavy je site-specifická instalace amerického tvůrce Jerryho Gretzingera s mapou, která je jen zlomkem jeho celoživotního díla – stále se rozrůstající obrovské mapy fiktivního území. Obdobně jako on se vytvářením map zabývá i nejmladší autor na výstavě Matěj Hošek (*2004), jehož skutečné i fiktivní dopravní mapy dokonce našly uplatnění v módní kolekci Autista pro Autisty.

Častým námětem vystavených děl jsou mocenské symboly – hákový kříž nebo srp a kladivo. Etablovaní umělci je používají v satirickém, groteskním kontextu, jako například italský výtvarník Maurizio Cattelan a jeho dílo Ave Maria – tři zvednuté paže připomínající nacistický pozdrav. Art brut autoři pak tyto symboly používají v subjektivně posunutém významu. „Zesměšňující pohled je společným jmenovatelem výstavy. Nejde o propagaci ale o výrazně provokativní postavení k tématu… V humorném nadhledu hledáme katarzi a v zesměšnění zbraň“ vysvětluje jedna z kurátorek výstavy Terezie Zemánková ze spolku ABCD.

Výstava (Ne)moc potrvá v centru DOX do 6. listopadu 2022

Text: Soňa Šálková
Foto: Petr Šálek

Summary

The current exhibition Power, Powerlessness and Illness in Contemporary Art shows how close can be work by ´professional artists´ and by people who create outside the official art scene spontaneously out of compulsive need often suffering from a mental disorder. The exhibition follows up on two previous exhibition projects, Vanitas and Great Expectations, and is so the final part of the so-called pandemic trilogy.

The works of a total of 41 authors, three quarters of which loans from abroad, thematize the pathology of power and the power of powerlessness. The fact that the works of renowned artists mingle with the works of authors living in their subjective worlds deliberately blurs the boundaries between normality and disease.

The exhibition Power, Powerlessness and Illness in Contemporary Art can be seen at the Centre of the Contemporary Art DOX until November 6, 2022.

Moc, nemoc a bezmoc v současném umění, DOX, foto© PetrSalek.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..