Mikuláš Medek: Nahý v trní

Mikuláš Medek: Nahý v trní

 

Mikuláš Medek

Mikuláš Medek: Nahý v trní, expozice ve Valdštejnské jízdárně:

Souběžně hned ve třech objektech Národní galerie v Praze probíhá rozsáhlá retrospektiva malíře Mikuláše Medka (1926 – 1974). Jádro přehlídky ve Valdštejnské jízdárně poskytuje ucelený pohled na tvorbu jedné z vůdčích osobností české umělecké scény 20. století v chronologickém uspořádání a 9 tematických kapitolách. Výjimečnou příležitost shlédnout Medkova díla s náboženskou tématikou v historickém areálu Anežského kláštera umožnilo zapůjčení několika sakrálních obrazů a 14 zastavení křížové cesty, které Mikuláš Medek vytvořil pro farnost v Jedovnicích. Rozměrné nástěnné malby, realizované na zakázku Českých aerolinií pro kancelář v Damašku, odbavovací halu letiště v Košicích a restauraci v budově Letiště Václava Havla jsou vystaveny ve Veletržním paláci.

Mikuláš Medek: Nahý v trní, expozice ve Anežském klášteře a Veletržním paláci:

 Název výstavy Nahý v trní odkazuje na sérii obrazů Mikuláše Medka zobrazujících stylizovanou mužskou postavu obklopenou trny anebo s trny uvnitř těla. Podobenství, které symbolizuje pozici a vnitřní pocity všestranně nadaného umělce v poválečném Československu.  Vnuk malíře Antonína Slavíčka a syn legionáře a prvorepublikového generála Rudolfa Medka to po únorovém komunistickém převratu neměl lehké. Ale ani po vyloučení ze studií v roce 1949 nepřestal malovat a dále rozvíjet svůj umělecký projev. Bez ohledu na nepříznivé okolnosti si uchoval uměleckou svobodu, šel vlastní osobitou cestou a vytvořil dílo, které ho řadí mezi nejvýznamnější malíře české výtvarné scény 20. století.


MIKOLAS MEDEK, NAKED IN THE THRONS
Sférické foto© Petr Šálek

Výstava, jejíž příprava trvala 5 let, se pokouší ukázat všechny facety Medkovy tvůrčí osobnosti. Již rané malby svědčí o velkém talentu a zaujetí autora. Jeho zájem o historii, přírodní vědy, techniku, ale i hudbu nebo poezii z něj činí všestranně erudovaného umělce, který vkládá do svého díla nejrůznější poselství. Přitom nezůstává v izolaci, ale pohybuje se v uměleckých uskupeních např. okolo Karla Teigeho nebo v okruhu surrealistů. Kurátoři výstavy Lenka Bydžovská a Karel Srp na výstavě osvětlují, které význačné domácí i zahraniční osobnosti měly na Medkovu tvorbu vliv, a konfrontují jejich práce s Medkovými. Jsou to např. Toyen, Jindřích Štýrský, Salvador Dalí nebo Bernard Buffet. Jsou zde zastoupeny i práce jeho přátel, kterými byli např. Libor Fára Josef Istler, Jan Koblasa, Vladimír Boudník a další. Velkou podporou a inspirací pro Medka byla jeho žena fotografka Emila Medková. Jejich společné realizace výstava také prezentuje. Přehlídka jasně dokumentuje, jak v průběhu tří desítek let prošla Medkova tvorba postupně od surrealismu přes figurální témata spojená s existencialismem k období označovanému jako informelní.

Díky úzké spolupráci s rodinou Mikoláše Medka jsou na výstavě k vidění málo známé kresby, fotografie a dokumenty z jeho pozůstalosti.

Výstava také prezentuje Medkovy knižní ilustrace a filmy, které dosud nebyly nikdy prezentované (Kliková hřídel), nebo absolventský film Jiřího Šebelky Podobenství, ve kterém Medek účinkoval jako herec. Symbolickým zakončením výstavy je poslední malířův obraz Čtyři kruhy z roku 1974, který dokončil krátce před smrtí.

Eva Kosáková Medková, dcera Mikuláše Medka, foto© Soňa Šálková

Přestože realizaci výstavy zkomplikovala koronavirová krize (původně měla být zahájena už v březnu 2020) a personální změny ve vedení Národní galerie (nepodařilo se uskutečnit některé zápůjčky), patří Medkova retrospektiva k nejvýznamnějším událostem letošní výstavní sezóny.

Výstavu Mikuláš Medek: Nahý v trní je možno shlédnout ve všech třech objektech Národní galerie do 10. ledna 2021.

Text: Soňa Šálková


Summary

Extensive retrospective of the Czech painter Mikuláš Medek (1926 – 1974) takes place in three buildings of the National Gallery in Prague. The core of the show in the Valdštejnská jízdárna (Wallenstein Riding School) provides a comprehensive view of the work of one of the leading figures of the Czech art scene in the 20th century in chronological order in 9 chapters. An exceptional opportunity to see Medek’s paintings with religious themes in the historical complex of the St. Agnes Monastery was made possible by lending several sacral paintings and 14 Stations of the Cross from the catholic parish in Jedovnice. Large wall paintings, ordered by the Czech Airlines for the premises in  Damascus, Košice Airport and the restaurant in the Václav Havel Airport building, are displayed in the Trade Fair Palace.

The show clearly documents how Medek’s work gradually developed from surrealism, figural themes connected with existentialism and finally reached the so called informal period.

The exhibition Mikuláš Medek: Naked in Thorns can be seen in above mentioned three buildings of the National Gallery until January 10, 2021.

MIKULAS MEDEK, NAKED IN THE THRONS CONVENT OF ST AGNES OF BOHEMIA, Foto© Petr Šálek

#mikulasmedek #artmagazineu #petrsalek #narodnigalerie

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..