Film Služebníci tematizuje poměry v církvi za normalizace

Film Služebníci tematizuje poměry v církvi za normalizace

Režisér filmu Služebníci Ivan Ostrochovský, foto@PetrSalek.com

Letošní opožděný filmový festival Febiofest uvádí v hlavní soutěžní sekci druhé celovečerní drama slovenského režiséra Ivana Ostrochovského Služebníci. 24. září 2020 odborná festivalová porota rozhodla, že snímek se stal vítězem Hlavní soutěže. Světová premiéra tohoto filmu proběhla letos na jaře na Berlinale. Ivan Ostrochovský se nezúčastnil Berlinale poprvé. V roce 2015 byla na filmovém festivalu v Berlíně úspěšně uvedena jeho celovečerní prvotina Koza. Služebníci byli navíc nominováni do užšího výběru na cenu akademiků Evropský film roku. To potvrzuje, že Ivan Ostrochovský umí natáčet filmy, které mají vysokou kvalitu a oslovují evropské publikum

Film se odehrává v prostředí bohosloveckého semináře na Slovensku v 80. letech během normalizace. Hlavní hrdinové jsou dva studenti z venkova, kteří jsou konfrontováni se skutečností, že situaci na škole ovládá politická moc a vedení školy je nuceno kolaborovat se státní bezpečností. Pokusy o svobodné praktikování víry jsou brutálně potlačovány a důsledky zasáhnou i oba chlapce. Dějová linka snímku je vedena přímočaře a udržuje diváka po celou dobu v napětí. I když se scénář opírá o některé skutečné události, nejedná se o zfilmování konkrétního příběhu. Přestože se příběh odehrává před 40 lety, je jeho téma volby mezi kolaborací nebo perzekucí nadčasové a stále aktuální. To, že se jedná o církevní prostředí v období, které mnozí z nás ještě pamatují, je přitom nové. Autorům scénáře Marku Leščákovi a Ivanu Ostrochovskému  se pro účast na scénáři podařilo získat Rebeccu Lenkiewicz, která se podílela na polském oscarovém filmu Ida (2013).

Tvůrci Služebníků se rozhodli pro klasický černobílý formát, který nejen odkazuje na československou filmovou vlnu, ale i výstižněji navozuje tísnivou normalizační atmosféru. Snímek je vyprávěn působivou filmovou řečí bez zbytečného vysvětlování. Klíčové jsou přitom obrazy a ne slova. Ivan Ostrochovský o tom říká: “Vizualita prostoru je pro mne stejně důležitá jako výkony herců. Spolu s kameramanem Jurajem Chlpíkem nejprve hledáme vizuálně zajímavé lokace a podle nich se pak upravuje podoba scénáře. Obrazová řeč je důležitá i proto, že často pracujeme s neherci a nemůžeme od nich očekávat velké pocity. Ty musí vyrobit prostor.“ Režisér s kameramanem jsou tak současně i autory scénografie. Vedle neherců ve filmu vystupují významné herecké osobnosti jako např. rumunský herec Vlad Ivanov nebo slovenský režisér a herec Vladimír Strnisko. To, že jejich tváře nejsou českému publiku příliš známy, přispívá k autenticitě příběhu.  Kromě kamery má film i velmi působivý sound design. Minimalistická hudba a specifické zvukové efekty umocňují obrazovou stránku a dotvářejí výsledný emotivní obraz stísněnosti doby.

Film Služebníci je skutečně evropský, protože vznikl ve slovensko-česko-rumunsko-irské kooprodukci. Tato neobvyklá mezinárodní spolupráce, která se vytvářela organicky během mezinárodních filmových akcí, dodává filmu přesah nad lokální produkcí. „Způsobem vyprávění i celkovým zpracováním se tento snímek vymyká lokální produkci a je na úrovni špičkového evropského filmu,“ říká o tom producent Pavel Strnad ze společnosti Negativ.

Po ukončení Febiofestu vstoupí snímek 15. října 2020 uveden do české distribuce.

Text: Soňa Šálková, #služebníci #artmagazin.eu #ivanostrochovsky


Summary

This year’s late Febiofest film festival presents the second feature drama by Slovak director Ivan Ostrochovský Servants in the main competition section and on September 24, 2020 the film was awarded  the Febiofest Main Prize. The world premiere of this film took place this spring at the Berlinale. In addition, the movie has been nominated for the European Film of the Year Academic Award. This confirms that Ivan Ostrochovský can make films that are of high quality and appeal to European audiences

The film takes place in a theological seminary in Slovakia in the 1980s during normalization. The main characters are two students from the countryside, who are confronted with the fact that the situation there is controlled by political power and the school management is forced to collaborate with the state security. Attempts to practice the faith freely are brutally suppressed and the consequences affect both boys.

The movie is in classic black-and-white format, which not only refers to the Czechoslovak New Film Wave, but also strongly evokes an oppressive normalization atmosphere. The main emphasis is not on words but on images. The effect of the film is completed by an impressive sound design.

The film will be released for Czech distribution after Febiofest on October 15, 2020.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..