Josef Koudelka – Návraty v UPM

Josef Koudelka – Návraty v UPM

Jeden z nejvýznamnějších současných světových fotografů a český rodák Josef Koudelka se ve významném „osmičkovém“ roce, který je i pro něj osobně jubilejním rokem, vrací do vlasti hned dvěma výstavními projekty.

Josef Koudelka, foto©Petr Šálek

Velká retrospektivní výstava v Uměleckoprůmyslovém museu nazvaná Návraty přináší průřez Koudelkovou celoživotní fotografickou tvorbou. V nově zpřístupněných prostorách nedávno zrekonstruované historické budovy UPM je vystaveno více než 300 černobílých fotografií mapujících tvůrčí cestu neobyčejného člověka a jedinečného tvůrce Josefa Koudelky. Výstava je uspořádána chronologicky a obsahuje sedm zásadních kapitol umělcovy tvorby. Na počátku 50. let Koudelka objevuje fotografii jako prostředek výtvarného vyjádření, který se mu postupně stal celoživotní nezbytností.  Původně vystudovaný letecký inženýr stále více propadal své zálibě, až přešel na dráhu profesionálního fotografa.  Výstavní cyklus „Začátky“ s původními autorskými zvětšeninami z přelomu 50. a 60. let je jasným dokladem výtvarného potenciálu a jednoznačného grafického vidění začínajícího autora. Smysl pro stylizaci a zachycení rozhodujícího okamžiku dokládají fotografie z cyklu „Divadlo“. Emotivní záběry ze slavných inscenací 60. let především Divadla Za branou nebo Na zábradlí patří ke klasice divadelní fotografie, kterou lze jen těžko překonat. Výrazovým protikladem je reprezentativní soubor ke stěžejnímu Koudelkovu tématu „Cikáni“. Dokumentární a současně poetické zachycení života československých a rumunských Romů je neopakovatelným svědectvím doby s velkou emocionální silou. Soubor fotografii v UPM je vystaven poprvé ve specifickém složení. Snímky menšího formátu na jedné straně jsou unikátní autorské zvětšeniny, které autor zhotovil jako podklad pro plánovanou, ale neuskutečněnou publikaci v roce 1968. Naproti nim jsou vystaveny větší fotografie formátu 50×60 cm z výstavy 7+7, kterou ve Špálově galerii v 60.letech uspořádala kunsthistorička Anna Fárová.  Do rozjeté kariéry dokumentaristy a divadelního fotografu vstoupily v srpnu 1968 tanky armád Varšavské smlouvy a daly životu Josefa Koudelky jiný směr. Jeho autentické záběry z pražských ulic se podařilo dostat na západ, kde se staly smutným symbolem násilného ukončení Pražského jara. Kompozičně vytříbené a přitom silně emocionálně působící dokumentární snímky z cyklu „Invaze 68“ převzala slavná agentura Magnum Photos, která Josefa Koudelku zastupuje dodnes. S ohledem na ochranu autora a jeho rodiny však zůstával autor fotografií dlouho anonymní a jméno bylo zveřejněno až několik let po Koudelkově odchodu na západ v roce 1970. V emigraci pak začalo jeho stále ještě neukončené hledání a objevování světa, který si neuvědomujeme do té chvíle, než na něj pohlédneme Koudelkovýma očima.  Cyklus „Exily 1968-1994“ obsahuje fotografie plné melancholie, odcizení a prázdnoty. Zachycují místa, na kterých se toulající fotograf bez domova krátce zastavil a zamyslel, aby pak dál pokračoval v cestě. Poslední rozsáhlá část výstavy pod názvem „Panorama“ obsahuje velkoformátové panoramatické krajiny. Používání panoramatického fotoaparátu významně změnilo Koudelkův fotografický styl. Koncem 80. let začal fotografovat krajinu na mnoha místech Evropy a ve středomořském prostoru. Monumentální záběry zachycují stopy lidského působení v krajině, ať v důsledku průmyslu nebo válečných konfliktů. Věnuje se i zachycení archeologických památek a jejich proměn v čase. K tématu dosud vydal 16 publikací a fotografie krajiny ho i nadále zajímá.

Josef Koudelka a jeho toulavé boty. Foto© Petr Šálek

Pro fotografa Josefa Koudelku je cesta smyslem života. Říká, že dlouhý pobyt na jednom místě otupuje smysly a člověk pak určité věci přestává vidět.  Ale k cestě patří i návraty. I když osmdesátník Josef Koudelka ještě stále nezouvá toulavé boty, do České republiky natrvalo umístil část svého archivu. UPM tak od něj získává darem nyní vystavovaný soubor fotografií, který do budoucna vzroste na více než 700 položek.

Zároveň s výstavou v UPM probíhá ve Veletržním paláci v Praze výstava nazvaná Koudelka – De-creazione. Soubor 18 velkoformátových fotografií, který Josef Koudelka vytvořil pro první prezentaci Vatikánu na Bienále v Benátkách v roce 2013, je darem autora Národní galerii. Souhrnným tématem fotografií je destrukce krajiny v důsledku času a zásahů člověka. Výstava je volně přístupná v Malé dvoraně Veletržního paláce.

Jako připomínku 50.výročí srpnových událostí roku 1968 plánuje Národní galerie letos v srpnu také výstavu fotografického cyklu Josefa Koudelky Invaze 68.

Text: Soňa Šálková, foto: Petr Šálek

 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..