Výstava Goya fyziognomik v Institutu Cervantes

Výstava Goya fyziognomik v Institutu Cervantes

Výstava Goya fyziognomik v Institutu Cervantes, foto©PetrSalek.com

Práce slavného španělského malíře a rytce doby romantismu Francisca Goyi (1746 – 1828) prezentuje výstava v pražském kulturním a vzdělávacím centru španělsky mluvících zemí Instituto Cervantes. Přehlídka, která je součástí oslav 15. výročí existence institutu v Praze, je věnovaná specifické Goyově tvorbě zaměřené na zobrazování fyziognomie lidských tváří. Výstava nazvaná „Goya fyziognomik. Řeč tváře v Goyově grafické tvorbě” obsahuje 38 originálních rytin z jeho známých cyklů Rozmary (Caprichos), Pošetilosti (Disparates) a Hrůzy války (Desastres), Kurátor výstavy, sochař a historik Juan Bordes, který je ředitelem grafické sbírky na Královské akademii výtvarných umění v Madridu, výstavu doplnil o celkem 109 reprodukcí ilustrací z přelomu 18. a 19. století a naučnou videoprojekci.

 

Teorie o tom, že fyziognomie odráží vlastnosti člověka nebo že jisté anomálie ve výrazu obličeje představují znaky duševní choroby, byly ve společnosti v Goyově době velmi rozšířené. Goya, který byl velmi úspěšný jako oficiální malíř španělského královského dvora, se ve svých volných grafikách patrně potřeboval vymanit z ovzduší přetvářky a prázdnoty, kterou podle něj aristokratické modely vyzařovaly. K jeho kritickému náhledu na svět zřejmě přispěla i ztráta sluchu a později také válka Španělska s napoleonskými vojsky. Jeho grafiky zobrazují postavy se zvířecími obličeji, šílence nebo fantastické bytosti ve vypjatých nebo zesměšňujících pózách. Je v nich brutalita, ironie i emoce v čisté podobě. Díky originalitě námětů, mistrnému uměleckému výrazu a zvládnutí grafické techniky patří grafické listy k zásadním dílům v Goyově tvorbě.

Milovníci grafické tvorby mají v současné době mimořádnou příležitost porovnat rukopisy dvou světových umělců-grafiků. Současně s Goyovou výstavou v Institutu Cervantes probíhá v paláci Kinských na Staroměstském náměstí výstava Rembrandt: Portrét člověka, obsahující mimo jiné také grafiky velkého holandského mistra, který bývá označován jako malíř lidské duše. Mezi dobou vzniku jejich kreseb leží více než 150 let, také jejich osudy a styly se značně odlišují. Ale mistrovství může mít různé podoby, to obě přehlídky, které se liší i svým rozsahem, nepochybně potvrzují.

Výstava Goya fyziognomik je v Institutu Cervantes přístupná veřejnosti zdarma do 14. ledna 2021.

Text: Soňa Šálková, foto©PetrSalek.com


Summary

The work of the famous Spanish painter and engraver Francisco Goya (1746-1828) has been presented in an exhibition at the Instituto Cervantes – Cultural and Educational Center in Prague. The show, which is a part of the celebrations of the 15th anniversary of the institute’s existence in Prague, is dedicated to Goya’s specific work focused on depicting the physiognomy of human faces. An exhibition called ´Goya the Physiognomic. Face Language in Goya’s Graphic Work´ contains 38 original engravings from his famous cycles Caprichos, Disparates and Desastres, 109 reproductions of illustrations by Goya and one tutorial video projection. Curator of the exhibition –  sculptor and historian Juan Bordes, is the director of the graphic collection at the Royal Academy of Fine Arts in Madrid.

The show at the Cervantes Institute is open to the public free of charge until 14 January 2021.

#artmagazin.eu #petrsalek #goya #cervantes #franciscogoya

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..