Milota Havránková vystavuje své fotografie z rozporuplných 60. a 70. let

Milota Havránková vystavuje své fotografie z rozporuplných 60. a 70. let

Fotografka Milota Havránková vystoupila 15. ledna 2020 v Leica Gallery Prague na tiskové konferenci k zahájení své výstavy Pohled z okna. Foto© Petr Šálek

Pražská Leica Gallery uspořádala výstavu fotografky, pedagožky a významné představitelky československé „nové vlny“ Miloty Havránkové (*1945).

Výstava nazvaná „Pohled z okna“ představuje její fotografie z 60. a 70. let minulého století.

Během svých studií na pražské FAMU měla Milota Havránková možnost setkat se se zajímavými osobnostmi a nasát atmosféru velkého kulturního kvasu, který ovlivnil československou filmovou a fotografickou tvorbu a dostal je na světovou úroveň.  Když po období umělecké svobody a společenského uvolnění nastoupila normalizace a omezila všechny svobodné formy společenského a uměleckého života, Milota Havránková šla dál svou cestou a pokusila se zachovat si uměleckou svobodu. Její expresivní i lyrické inscenované fotografie jsou odrazem jejího vnitřního světa. Fotografie na výstavě jsou vyjádřením toho, jak se vyrovnávala s rozporem mezi vnitřní a vnější realitou.

Před zahájením výstavy nám Milota Havránková poskytla krátký exkluzivní rozhovor,
který s ní pro nás vedla novinářka a předsedkyně Svazu českých fotografů PhDr. Věra Matějů.

Věra Matějů:
Jednou jsi řekla, že všechny digitální kumšty s fotografií dovedou jenom rychleji udělat to, co už jste dělali v 70. a 80. letech klasickou fotografickou cestou.
Jak se díváš na současné nové technologie?

Milota Havránková: 
Bohužel, doba se nedá zastavit a technologie se mění. Nezastavují se ani mezilidské vztahy. Když se mě studenti ptají, která fotografie je dobrá, říkám jim: „Každá fotka je dobrá, protože je  to otisk skutečnosti. Jde ale jenom o vás, musíte se nad sebou zamyslet, je jenom na vás, jakou půjdete cestou. Nemůžete si vymyslet vlastní koncept, na tom se musí pracovat, to je třeba žít.“

Věra Matějů:
Co tě přivedlo k tomu, že sis řekla, že nebudeš fotit jen to, co vidíš, ale že k tomu přidáš něco navíc?

Milota Havránková:
Když vidíš tyhle fotky, já takhle fotím od začátku. Mě vůbec nebavilo jít na ulici a fotit dokument. Základem fotografie je vlastně dokument. Každá fotka bude po sto letech vzácná. Fotografie má jiný rozsah, pokud jde o umění. V galeriích se hodně dělají výstavy dokumentárních fotografií a já nechápu proč. Když jsem se na to ptala, řekli mi, že na takové výstavy chodí hodně lidí, protože tomu každý rozumí. Dokument je lehko pochopitelný, ale podle mého názoru nepatří do galerie ale do muzea. Podle mě to není umění. Je to otisk skutečnosti. Já už od začátku fotila lidi nebo to, co jsem dobře znala.

Věra Matějů:
Myslíš, že lidé dovedou tvoje fotografie číst a pochopí, co jsi chtěla říct? A má to u nich správnou odezvu?

Milota Havránková:   Mě to vlastně ani moc nezajímá. To je jejich věc. Buď se do toho ponoří, budou se o to zajímat a něco jim to dá, něco to v nich vyprovokuje. Já to zkrátka takhle dělám, jsem to já a je na divákovi, jestli mě pochopí.

Věra Matějů:
Celá skupina slovenských fotografek, vycházela hodně z toho, že se snažily odlišit. Jaká jsi byla ty? Chtěla jsi provokovat nebo se odlišit?

Milota Havránková:
Já jsem nikdy takhle neuvažovala, Pro mě to vždycky bylo přirozené, prostě jsem to dělala, jak jsem to cítila. Proto jsem nebyla jednoduše přijatelná a dodnes jsem zvláštní, nezařaditelná. Na druhé straně je zajímavé, že čím jsem starší, tím víc se lidi o mě zajímají. Asi za mnou nějaké výsledky jsou.

Věra Matějů:
Myslíš, že se nějak dál vyvíjíš? Tady na výstavě jsou vidět 70. léta- Je vidět nějaký rozdíl mezi tím, co děláš teď?

Milota Havránková:
Naprosto. Já jdu pořád nějak dopředu, zamýšlím se. Můj současný pohled, jak momentálně vnímám a cítím, je teď například k vidění na výstavě v Košicích. Výtvarníci většinou pracují celý život stejně. U mě to tak neplatí. Moje současné věci jsou úplně jiné a každé období má jinou vizuální řeč. Mou tvorbu je nutné poznat. Kurátoři mě moc nesledovali, asi se mě nějak báli a přestali o mně psát. Také přišel tvrdý koncept, který to strašně narušil. Ale já dneska pracuju jen konceptuálně, mám za sebou nové zkušenosti i technologické. Divím se mladým lidem, že pracují ještě analogově, to je strašně pracné. Oni se asi potřebují těch věcí dotýkat a vidí v tom nějaký zázrak.

Věra Matějů:
A ještě poslední moje otázka nebo spíš prosba. Já jsem udělala velkou výstavu o Jánu Šmokovi. Můžeš o něm něco říci, například nějakou vzpomínku?

Milota Havránková:
Ján Šmok byl strašně zajímavý člověk. Já jsem se snažila přimět některé své studenty, aby o něm napsali doktorandskou práci, ale zatím se mi to nepodařilo. On třeba pro nás napsal skripta a byl v nich tak strašně napřed. To si uvědomuji až dnes. V nich byly tabulky a grafy, které jsme všichni museli dodržovat. To byl vlastně počítač, kterým do toho vnesl dokonalý pořádek. Byl vlastně absolutní konceptualista a ani o tom nevěděl. Byl také špatně prezentovaný. Já jsem vždycky byla naštvaná, když se dělaly výstavy jeho věcí, jak byly postavené. Ona to vlastně nebyla volná tvorba, on přemýšlel úplně jinak. Vlastně ani nebyl umělec, nechtěl se nijak prezentovat, ale chtěl vytvořit nějakou školu. Byl konceptualista.


Fotografka Milota Havránková vystoupila 15. ledna 2020 v Leica Gallery Prague na tiskové konferenci k zahájení své výstavy Pohled z okna.
Foto© Petr Šálek

Výstavu fotografií Miloty Havránkové, kterou sestavila kurátorka Anna Vartecká, je možno shlédnout  v Leica Gallery Prague do 15.3.2020.


Summary

Photographer, teacher and one of the representatives of the Czechoslovak ´New Wave´ in visual arts – Milota Havránková (*1945)- presents her photographs from the 60´s and 70´s in the Leica Gallery Prague until March 15, 2020.  At the opening of the exhibition ´View from Window´ Milota Havrankova answers several questions of the journalist and head of Union of Czech Photographers Věra Matějů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..