Miloň Novotný: Mezi námi lidmi

V. Havel v Melantrichu, listopad 89 – ©Miloň Novotný

Pražská Leica Gallery uvádí retrospektivní výstavu klasika humanisticky laděné dokumentární fotografie  Miloně Novotného (1930-1992). Výstava původně zamýšlená jako připomínka jeho loňských nedožitých devadesátin přichází vzhledem k pandemickým omezením se zpožděním. Přesto je to významné gesto připomínající dílo citlivého pozorovatele s pozoruhodným talentem zmáčknout spoušť fotoaparátu vždy ve správný okamžik. Název výstavy Mezi námi lidmi jasně charakterizuje stěžejní námět fotografií Miloně Novotného. Jsou to lidé zachycení v nejrůznějších situacích, někdy opravdové momentky ze života, jindy částečně stylizované záběry s živou atmosférou a příběhem. Novotného černobílé fotografie jsou svědectvím doby i nadčasovou studií lidského pokolení.

Na rozdíl od předchozí výstavy v Leica Gallery z roku 2014, uspořádané u příležitosti obnoveného vydání ikonické knihy Londýn 60.let a věnované výhradně fotografiím z Londýna, přináší současná výstava v černobílé snímky z nejvýznamnějších fotografických cyklů Miloně Novotného. Celkem 100 fotografií je rozděleno do několika tematických bloků. Fotografie osobností ze 60.a 80.let, na kterých je  Bohumil Hrabal v pivnici U Tygra, Michael Kocáb drží na klíně Evu Olmerovou, Josef Sudek píše dopis do Ameriky nebo Václav Havel se zamýšlí před svým proslovem z balkónu Melantrichu, patří k těm nejsilnějším.

Kurátorka Dana Kyndrová s portrétem Miloňe Novotného, výstava Mezi námi lidmi, Leica Gallery, Praha. foto© PetrSalek.com

U příležitosti zahájení výstavy nám poskytla rozhovor kurátorka výstavy a fotografka Dana Kyndrová:

Artmagazin: Jak došlo k tomu, že dlouhodobě spravuješ fotografickou pozůstalost Miloně Novotného, pořádáš výstavy a vydáváš publikace z jeho tvorby?.

Dana Kyndrová: Zásluhu na mém zájmu o fotografii i osobnost Miloně Novotného má moje matka. Byla sice vystudovaná učitelka češtiny a tělocviku, ale zároveň i vášnivá fotografka. Dokonce vyhrála i nějaké fotografické soutěže. V roce 1961 se stala redaktorkou časopisu Československá fotografie. V redakci se seznámila s filmovým kritikem a spisovatelem Jaroslavem Bočkem a díky jemu poznala i Miloně Novotného. Pod jejich vlivem přešla od tehdy módního stylu poetické fotografie k tzv. živé fotografii, kterou reprezentoval Miloň Novotný. V roce 1964 jsme s celou rodinou odjeli do Alžíru a maminka tam nafotila soubor Alžír už ve stylu živé fotografie. Když jsem pak v 18 letech začala fotografovat, tak mě maminka vyprávěla, co jí radil Miloň Novotný. Například, že mám vždycky chvilku počkat, jak se situace vyvine a určitým způsobem předvídat. Ano, já bych řekla, že on je můj guru.“

Artmagazin: A znala jsi Miloně Novotného osobně?

Dana Kyndrová: Seznámila jsem se s ním až těsně před listopadem 1989, když jsme se náhodou potkali v Domě u Kamenného zvonu. Žasnul, co o něm všechno vím, protože mi o něm maminka hodně vyprávěla. Takže jsem jím vlastně byla ovlivněná, aniž bych ho osobně znala. Postupně jsme pak zjistili, že si rozumíme a stali jsme se přáteli.

Miloň Novotný, výstava Mezi námi lidmi, Leica Gallery, Praha. foto© PetrSalek.com

Artmagazin: Ovlivnil Miloň Novotný tvou fotografickou tvorbu i po technické stránce?

Dana Kyndrová: Kdepak. On na techniku moc nebyl: „Prosím tě, budu se něco učit, to mám za 10 minut“, říkával. Když jsem pak pracovala s jeho pozůstalostí, tak jsem zjistila, že, například odhadoval expozici. Zkrátka byl s technikou dost na štíru.

Artmagazin: Ale fotografie na výstavě jsou technicky brilantní. Jak je to možné?

Dana Kyndrová: To je hodně díky naskenování a digitálnímu zpracování. Martin Vágner nejdřív naskenoval negativy a přechody a úpravy pak dělal v počítači, jako by to bylo v temné komoře. A výsledek je skvělý.

Artmagazin: Na výstavě jsou také ještě nikdy nepublikované fotografie Miloně Novotného. Jak jsi k nim přišla?

Kyndrová: Po smrti Miloně paní Novotná věnovala Národnímu muzeu asi 8 krabic negativů, které nafotil pro Svaz skladatelů a hudebníků. Podařilo se mi získat k nim přístup a sestavit z nich knihu Hudebníci 70. – 80. léta, která díky paní Novotné vloni vyšla v nakladatelství Kant. Publikace obsahuje 161 fotografií a některé z nich dosud nikdy nebyly publikované. Byl to opravdový objev.


Artmagazin: Budeš pokračovat ve zpracování a propagaci odkazu Miloně Novotného?

Dana Kyndrová: Určitě. Jednak budu dál fotografovat s jeho Leicou, kterou jsem si koupila od paní Novotné. Ta mě také pověřila, abych se starala o Miloňovu fotografickou pozůstalost.

Artmagazin:

Děkujeme za rozhovor a budeme se těšit na další objevy z archívu „básníka všedního dne“, jak Miloně Novotného nazval Jaroslav Boček.

S  Danou Kyndrovou hovořil Petr Šálek.

 

Výstava fotografií Miloně Novotného bude v Leica Gallery Prague do 21.listopadu 2021


The Leica Gallery Prague presents a retrospective of photographs by the Czech documentary photographer – Miloň Novotný (1930-1992). The exhibition, originally intended as a reminder of Novotny´s 90th (unlived) birthday last year, has been postponed due to pandemic restrictions. Nevertheless, it is an important reminiscence of the work of a sensitive observer with a remarkable talent to press the shutter button always at the right moment. The title of the exhibition Among Us People characterizes the central theme of Miloň Novotný’s photographs which are people captured in various situations, moments from the real life as well as partially stylized shots with a lively atmosphere and story. Novotný’s black and white photographs are a both testimony to the time and a timeless study of the human race.

On the occasion of the opening of the exhibition, the curator of the exhibition and photographer Dana Kyndrová gave us a short interview.

The exhibition of photographs by Miloň Novotný will be shown in the Leica Gallery Prague until November 21, 2021.

Josef Sudek píše do Ameriky, že na svoji výstavu nepřijede, Praha, 1972 ©Miloň Novotný

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..