Ilustrátorka Lucie Lučanská vytváří Manuál vnímání pro děti

Ilustrátorka Lucie Lučanská vytváří Manuál vnímání pro děti

Lucie Lučanská (*1990), která již několik let působí jako ilustrátorka a příležitostná spisovatelka, právě ukončila měsíční rezidenční pobyt v Broumovském klášteře. Moravská zemská knihovna v Brně – sekce České literární centrum ve spolupráci se Vzdělávacím a kulturním centrem Klášter Broumov dává možnost spisovatelům, ilustrátorům a tvůrcům autorských publikací, aby se během rezidenčních pobytů v inspirativním prostředí barokního areálu věnovali konkrétním tvůrčím projektům.

V závěru svého pobytu v Broumově nám Lucie Lučanská poskytla krátký rozhovor:

.

Artmagazin.eu:

Jaká byla Vaše motivace pro účast na tvůrčím pobytu a s jakým projektem jste se přihlásila?

Lucie Lučanská:

O existenci pobytů jsem věděla už docela dlouho, dokonce jsem se už jednou o něj ucházela, ale bohužel mě nevybrali. Minulý rok jsem se sem přijela podívat za kamarádem Jindrou Janíčkem, který se mnou studoval na UMPRUM, a tak se mi tu líbilo, že jsem si okamžitě řekla, že to ještě jednou vyzkouším. A vyšlo to. V rámci disertační práce na UMPRUM připravuji Manuál vnímání pro děti a na tom jsem tu pracovala.

Artmagazin.eu:

Pro jak staré děti bude kniha určena?

Lucie Lučanská:

Věkovou hranici jsem párkrát měnila, ale teď jsem se ustálila na věku, kdy už děti sice umějí trochu číst, ale ještě to nedělají úplně samostatně. To je myslím tak okolo 8 až 9 let. Takže je to poslední čas, kdy si děti s rodiči ještě společně čtou a soustředí se na jednu věc. Je to doba, na kterou si dobře pamatuju ze svého dětství.

© Lucie Lučannská, selfie z Broumova

Artmagazin.eu:

Můžete knihu stručně charakterizovat? Má být didaktická??

Lucie Lučanská:

Lehce. Snažím se to vybalancovat. Na vnímání je totiž zajímavé, že je to složité i jednoduché téma zároveň. Knížka, kterou připravuju, by se měla soustředit na samotné vnímání. Mám to vymyšlené jako krátký příběh, který se vypráví pětkrát za sebou z hlediska různých smyslů. Myslím si, že jsme v poslední době zahlceni věcmi, které se většinou odehrávají na obrazovce a hlavně děti, ale i dospělí, mají problémy se soustředěním. Jeden způsob, jak se vrátit k soustředění jen na jednu věc, je více se zaměřit na smyslové vjemy. To je taková moje teorie za touhle knížkou a cyklickým vyprávěním se to snažím podpořit.

 

Artmagazin.eu:

Má kniha i textovou část nebo vypráví jen prostřednictvím kreseb?

Lucie Lučanská:

Výsledný útvar by měla být obrazová kniha. Na každé stránce bude nějaký doplňující text. Ale obrazová část bude obsáhlejší a důležitější. V téhle fázi pracuji na obrazové stránce. Ale jsem autorkou obou částí a téma často konzultuji. Už jsem si to párkrát vyzkoušela na komiksech nebo knížkách pro děti a docela mě to naplňuje.

© Lucie Lučanská, skica pro Manuál vnímání

Artmagazin.eu:

Jakou techniku používáte na ilustrace do knihy? Ve vašem životopise stojí, že jste odbornice na risografii. Byla by to vhodná technika pro Manuál vnimání?

Lucie Lučanská:

Otázky techniky jsou ještě v procesu. Chtěla bych, aby jednotlivé části byly vytvořeny různými technikami. Aby se rozlišilo, že něco je zrak a něco je hmat. Teď zkouším skici ke kapitole o čichu a ty dělám akvarelem, ale nevím, jestli to ve výsledku takhle opravdu bude. Současně se zamýšlím nad technologickou výrobou, aby se ta knížka mohla vyrobit v určitém nákladu a nestála majlant.

Nějaká část bude možná na risografu, ale ne moc. Je to trochu archaická věc, která nebyla původně určena pro uměleckou potřebu. Vychází z kancelářské kopírky, která má vyměnitelné válce. Pro obrázek s více barvami musíte do risografu vložit papír několikrát a měnit válce. Je to trochu namáhavé, ale pro nás umělce to přináší spoustu výhod. Můžeme pracovat samostatně, průběžně kontrolovat výsledek a přitom se uchovají umělecké prvky. A nepotřebujete supervizi jako např. v sítotisku nebo litografii, kde se musí spolupracovat s tiskařem.

© Lucie Lučanská, skica pro Manuál vnímání

Artmagazin.eu:

Podaří se Vám knihu v Broumově dokončit?

Lucie Lučanská:

To rozhodně nehrozí. Teď končí semestr a mám ještě nějaké teoretické závazky. Proto jsem čas v Broumově strávila i četbou literatury na přípravu teoretické částí mé disertace. Napůl výzkum a napůl kresebné experimenty, dejme tomu.

Jsem uprostřed práce, kterou postupně posouvám. Ale moc mi prospělo, že jsem tu byla, protože tady se mohu víc soustředit než v Praze. Udělala jsem tu opravdu hodně práce.

 

Artmagazin.eu:

Můžete nám přiblížit nějaký další projekt, který jste nedávno dokončila, a jakou techniku jste přitom použila?

Lucie Lučanská:

Můj nejnovější dokončený projekt je obrazová kniha Jířa. Je to klasická dětská knížka, kterou jsem vytiskla v malém vlastním nákladu pár týdnů předtím, než jsem jela sem. Je už hotová, ale nestihla jsem distribuci, ani ji ještě nemám na webové stránce.

Na kresby jsem využila techniku digitálního airbrushe a na tisk oblíbený risograf.

© Lucie Lučanská, skica pro Manuál vnímání

Artmagazin.eu:

Jste velmi všestranná, používáte klasické i digitální technologie. K čemu se přikláníte do budoucna?

Lucie Lučanská:

Momentálně se víc věnuji analogové tvorbě a tak jedna třetina mých věcí je digitální. Já totiž v životě musím hodně střídat. Nevím, jestli je to úplně výhoda. Já si říkám, že mám pořád čas, abych ještě vymýšlela. Začala jsem pracovat na volné noze koncem roku 2017, to ani není tak dávno, tak si asi ještě budu promýšlet různé možnosti.

 

Záznam rozhovoru: Soňa Šálková

Fotografie: Lucie Lučanská


Summary

Illustrator and occasional writer Lucie Lučanská (1990) has recently finished a month-long residency at the Broumov Monastery. The Moravian Regional Library in Brno, in cooperation with the Educational and Cultural Center Klášter Broumov, gives book writers and illustrators opportunity to devote themselves to specific creative projects during their residencies in the inspiring environment of the Baroque complex.

In interview with artmagazin.eu Lucie Lučanska said she was working there on a Manual of Perception for children as part of her dissertation at the Academy of Arts, Architecture and Design in Prague. In her book she wants to tell the same short story five times in terms of five different senses, each part being created by different art technique. During her stay she made watercolor sketches for the chapter on smell. Some illustrations of the book might be printed by risograph technology which Lučanská has already been dealing with for a long time.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..