Před jeho fotoaparátem stály velké filmové hvězdy 50. a 60. let, slavné osobnosti evropské i světové společenské smetánky stejně jako elegantní modelky v šatech od renomovaných módních návrhářů. Romy Schneider, Gary Grant, Jean-Luc Godard nebo íránská princezna Soraya důvěřovali jeho fotografickému umu a schopnosti zachytit je takové, jací opravdu jsou. „Každý portrét je dialog, když se sejdete, je to nádherné“, řekl v jednom rozhovoru Franz Christian Gundlach (1926-2021), nazývaný v oboru často jen krátce F.C.
Doyen německé fotografie, významný sběratel a galerista, který 23. června 2021 ve věku 95 let zemřel v Hamburku, se zasloužil o uznání fotografie jako samostatné umělecké kategorie. Jako fotožurnalista a módní fotograf byl autorem mnoha snímků vysoké výtvarné kvality. Jeho stylově redukované, avantgardní a jasně komponované fotografie se tak staly uměleckými díly. K nejznámějším patří Gundlachova snímek se dvěma modelkami v koupacích čepicích uprostřed pouště před pyramidou v Gíze nebo jasně graficky pojatá fotografie modelky v opartových plavkách a slunečních brýlích s hranou střechy nad hlavou.Vášeň pro fotografii se u F.C. Gundlacha projevila už v dětství. První jednoduchý fotoaparát Agfa dostal jako dárek v deseti letech a od té chvíle mu fotografie učarovala. Po vyučení pracoval nejprve jako asistent ve fotostudiích v Německu a pak v Paříži, kde měl v roce 1951 svou první výstavu. Německý hospodářský zázrak ho přivedl do Hamburku, ovšem jeho fotografické zakázky vznikaly po celém světě. Gundlachovy redakční a módní snímky vycházely v 60. až 80. letech v mnoha významných společenských a módních časopisech.
“Abyste udělali kariéru, potřebujete tři věci: talent, tvrdou práci a štěstí”. Všechny tři kategorie se v osobě F.C. Gundlacha propojily a udělaly z něj nejen jednoho z nejúspěšnějších fotografů a fotografických podnikatelů poválečného Německa ale i světových osobností fotografie.
Začátkem 90. let přestal podnikat, prodal své fotografické firmy a stal se sběratelem, podporovatelem mladých umělců a pedagogem. První německou fotogalerii založil již v 70. letech minulého století. Svou rozsáhlou fotografickou sbírku v roce 2000 převedl do nadace a o tři roky později, když byl jmenován zakládajícím ředitelem Domu fotografie (Haus der Photografie) v Hamburku, ji dal k dispozici této významné instituci jako dlouhodobou zápůjčku.
Sbírka Nadace F.C. Gundlach (Stiftung F.C.Gundlach) obsahuje více než 12000 fotografií a je tak jednou z nejvýznamnějších soukromých fotografických sbírek na světě. Jsou v ní rané snímky z přelomu 19. a 20. století, fotografie z 20. a 30. let, které například vytvořil Lazslo Moholy-Nagy nebo Yva a Imre von Santho. Mezi autory z období po 2. světové válce figurují slavní němečtí fotografové Christian von Alvensleben nebo Reinhart Wolf, ale i světoví fotografičtí velikáni Irving Penn, Richard Avedon nebo David La Chapelle a další. Silné zastoupení má také fotografie aktu (Robert Maplethorpe nebo Bruce Weber) i dokumenární a streetová fotografie (Sebastiao Salgado nebo Josef Koudelka). Samostatnou kategorií jsou fotografie, jejichž autoři jsou výtvarní umělci (např. Andy Warhol).
V osobě F.C.Grundlacha tak nejen odešla jedinečná osobnost fotografie, ale uzavřela se i významná etapa její historie.
Text: Soňa Šálková
Summary
German photojournalist and fashion photographer, a prominent collector and gallerist F.C.Gundlach passed away in Hamburg on June 23, 2021 at the age of 95. With his artistic approach to photography, he contributed to the recognition of photography as an art category. His stylistically reduced, avant-garde and clearly composed photographs are genuine works of art. Gundlach’s image with two models in bathing caps in the middle of the desert in front of the Giza pyramid or a clearly graphically conceived photograph of a model in an opart swimsuit and sunglasses with the edge of the roof over her head are iconic. Also his portraits of celebrities are famous.
In the early 1990s, he sold his photographic companies and became a collector, supporter of young artists and pedagogue. He transferred his extensive photographic collection to the foundation in 2000, and three years later, when he was appointed as founding director of the House of Photography Deichtorhallen, in Hamburg, he devolved his collection on this important institution as a long-term loan.
With death of F.C.Gundlach not only did the unique personality of photography passed away, but also a significant stage of its history came to an end.