UPM připomnělo úspěchy loňské sezóny a nastínilo výhled na sezónu 2019

UPM připomnělo úspěchy loňské sezóny a nastínilo výhled na sezónu 2019

Uměleckoprůmyslové museum, Helena Koenigsmarková, ředitelka muzea

Uměleckoprůmyslové museum v Praze (UPM) v listopadu 2018 završilo první rok provozu po náročné rekonstrukci, která výrazně zlepšila možnosti prezentace, rozšířila výstavní prostory a vytvořila příjemné návštěvnické zázemí s odbornou knihovnou, dílnami, obchodem a kavárnou. Zdařilá rekonstrukce historické budovy byla oceněna Zlatou medailí v evropské soutěži „Modernizace roku“.

Změny se pozitivně projevily ve zvýšeném zájmu veřejnosti o výstavy a aktivity pořádané museem. Ředitelka UPM Helena Koenigsmarková na tiskové konferenci s potěšením konstatovala, že rok 2018 s více než 100 tisíci návštěvníky představuje rekord a připomněla, výstavní projekty, které se na tomto úspěchu nejvíce podílely. Znovuotevření budovy v listopadu 2017 zahájil výběr ze stálých sbírek muzea pod názvem „Director´s Choice“. UPM se tak zařadilo mezi přední světové instituce, prezentované publikací ze stejnojmenné edice londýnského nakladatelství Scala. Velký ohlas měl výstavní projekt „Bydliště: Panelové sídliště“. Publikace k tomuto projektu navíc získala cenu Magnesia Litera za nejlepší knihu v oboru naučné literatury. Velkého zájmu ze strany dospělého i dětského publika se těšila výstava „Domečky pro panenky“ ze sbírek londýnského Museum of Childhood. Největším výstavním počinem loňského roku však jednoznačně byla retrospektiva světově uznávaného českého fotografa Josefa Koudelky „Návraty“, která přilákala 40 tisíc návštěvníků. U příležitosti této výstavy Josef Koudelka podepsal darovací smlouvu na 300 položek ze svého archivu. UPM se tak stalo vlastníkem největšího souboru Koudelkových prací na světě. Pro velký zájem byly prodlouženy až do letošního roku dvě expozice připomínající loňské 100. výročí Československé republiky: „Hana Podolská. Legenda české módy“ a „Krásná jizba Družstevní práce 1927-1948. Úspěšnou domácí bilanci roku 2018 doplňují ještě dvě zahraniční expozice v Číně. Výstava „České sklo“ procestovala celkem 8 provincií a výstava „Poklady doby secese“, vzniklá ve spolupráci s GHMP, ještě stále probíhá.

Ani letos nechce UPM zvolnit a chystá opět řadu zajímavých výstavních projektů. Prvním letošním překvapením bude na únor plánovaná expozice nazvaná „Šílený hedvábník. Zika a Lída Ascher: textil a móda“. Tento projekt má připomenout u nás málo známé osobnosti manželů Ascherových, kteří začali svou kariéru v textilní branži za první republiky v Praze a po emigraci se v Londýně proslavili propojením textilního designu s výtvarným uměním. Látky značky Ascher používaly nejslavnější evropské módní domy, jako např. Dior, Balenciaga nebo Cardin. Exponáty na výstavu v Praze zapůjčí rodina Ascherů z USA ale i francouzské Musseée Matisse nebo londýnské Victoria&Albert Museum.

Historii výstav designu v UPM bude věnován projekt „Odvaha a risk“, který bude na příkladu 12 výstav realizovaných v průběhu 20.století dokumentovat sepětí designu s dobovým politickým kontextem a odvahu a risk všech tvůrců, kteří i v nepříznivých časech vytvářeli dobrý současný design a kvalitní výstavnictví.

Mezníkem v letošním roce bude účast na XXII. Trienále designu a architektury v Miláně. Po 50 letech se Česká republika účastní této významné mezinárodní přehlídky, která se bude konat od 1. března do 1. září 2019 pod titulem „Broken Nature: Design Takes on Human Survival“. Česká expozice představí dva projekty: prostorovou instalaci Krištofa Kintery s názvem „Out of Power“ připomínající krajinu složenou z tisíců baterií a polyekránovou projekci „Lithopia“ od týmu autorů, která představuje utopickou vizi o těžbě lithia, vývoji kryptoměn a lidech, jejichž životy určují civilizační fenomény doby.

Text: Soňa Šálková
Foto: Petr Šálek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..