Uměleckoprůmyslové museum hodnotilo probíhající sezónu a nastínilo výhled na tu příští

Dva roky po znovuotevření a rozšíření výstavních prostor pokračuje tým pracovníků Uměleckoprůmyslového musea v přeměně tradiční sbírkové instituce v moderní badatelské a výstavní centrum s otevřeným přístupem k veřejnosti a aktivním vztahem k řešení problémů současného světa.

Klasickým příkladem moderního pojetí byla v září ukončená expozice Šílený hedvábník.: Zika&Lida Ascher: Textil a móda která byla hlavním výstavním projektem sezóny 2019.  Po sedmi letech příprav se podařilo realizovat výstavu přibližující život a tvorbu dvou významných tvůrců a propagátorů kvalitního textilního designu, kteří kvůli svému židovskému původu museli emigrovat do zahraničí. Výstava měla velký ohlas u veřejnosti a zaznamenala okolo 40 tisíc návštěvníků. Kromě odborného katalogu, speciálních programů pro školy a velkého počtu komentovaných prohlídek proběhla v závěru výstavy i mezinárodní konference zaměřená nejen na techniku textilního tisku ale i na všechny související otázky a problémy z hlediska historického a geopolitického významu, a také osobního příběhu manželů Ascherových.

Tématu tzv. „dekolonizace“ muzejních sbírek je věnována výstava předmětů zkonfiskovaným během 2. světové války i po ní občanům židovského původu. Expozice pod názvem „Navracení identity“ přináší předměty se jmény původních majitelů s cílem připomenout je a vrátit jim tak jejich původní jméno a identitu. Výstava v UPM potrvá až do 3. listopadu 2019.

Závěr roku bude věnován 30. výročí sametové revoluce Stěžejní expozice Obrazy konců dějin se bude věnovat české vizuální kultuře ve zlomovém období 1985 – 95 prostřednictvím fotografie a souvisejících médií. Zahájení výstavy proběhne 17. října 2019.

Z úspěšných zahraničních projektů UPM je třeba zmínit českou účast na trienále v Miláně s objektem od Krištofa Kintery, výstavu 100 let českého designu v Japonsku s více než 200 exponáty. Z celkových pěti zastávek se expozice nyní nachází ve třetí z nich v Setagaya Art Museum v Tokiu. Po čtyřech destinacích v Číně putuje od dubna až do konce roku 2019 výstava Alfons Mucha – mistr secese.

Velké očekávání je v příštím roce spojeno s otevřením stálých sbírek muzea po rekonstrukci. Velké soutěže na architektonické a grafické řešení expozice se zúčastnilo 48 týmů v prvním kole a 5 vybraných týmů ve druhém kole. Odborná porota vybrala jako vítěze architektonicko-designérský tým Tomáše Vargy & 20YY Designers. Vítězný návrh porotu zaujal především jednotnou koncepcí všech 7 sálů, variabilním a modulárním přístupem a využitím historického mobiliáře z přelomu 19. a 20.století. Návrh také využívá průhledy z expozice do okolí muzea například na sousední židovský hřbitov.   Technicky náročné řešení bude třeba ještě upřesnit v dialogu architektů a pracovníků muzea. K otevření stálé expozice dojde pravděpodobně v polovině příštího roku.

První výstava ze sbírkového fondu UPM v roce 2020 bude věnována manýristickým a barokním podmalbám na skle. Kurátorkou výstavy je Helena Brožková, která se tomuto tématu věnuje celý život.

Text: Soňa Šálková

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..