Ve druhém roce po svém znovuotevření se Uměleckoprůmyslové museum zaměřilo na sklářství a na fenomén české sklo. Po přehlídce výsledků XIII. ročníku sklářského sympozia IGS 2018 nyní otevřelo dlouhodobou výstavu ze své mimořádně cenné sbírky autorského skla. Specifická výtvarná kategorie na hranici mezi užitým a volným uměním proslavila české sklo po celém světě a významné postavení si udržuje až do současnosti.
Počátek této tvorby, nazývané ve světě také studiové, solitérní nebo individuální sklo, se u nás datuje již od druhé poloviny 40. let minulého století, čímž jsme jaksi předběhli celosvětový vývoj.
PLEJÁDY SKLA 1946 – 2019, #Uměleckoprůmyslové museum, #Praha / PLEIAD OF GLASS 1946 – 2019, #Museum of Decorative Arts, #Prague, Foto: #Petr Salek, #ARTmagazin.eu #theta360 – Spherical Image – RICOH THETA
Je proto velkou zásluhou odborných pracovníků a kurátorů Uměleckoprůmyslového musea, že tento vývoj již od počátku zaznamenali a průběžně obohacovali musejní sbírku skla o práce nejvýznamnějších českých sklářských výtvarníků. Díky této prozíravosti vlastní Uměleckoprůmyslové museum unikátní sbírku asi 6500 předmětů, které dnes patří k rodinnému stříbru české výtvarné tvorby. Kurátor Milan Hlaveš a Sylva Petrová (odborná kurátorská spolupráce) z této sbírky vybrali okolo 120 reprezentativních exponátů a vytvořili výstavní soubor Plejády skla 1946 – 2019.
Výstava je uspořádána chronologicky a poskytuje komplexní přehled o vývoji a stěžejních tvůrcích českého autorského skla. Svým výtvarným řešením se expozice inspiruje druhým významem slova Plejády, což je otevřená hvězdokupa v souhvězdí Býka. Podobně jako na obloze je v prostoru umístěno 8 bílých pyramid, každá z nich pak obsahuje hvězdné exponáty z určitého časového období. Architekt Jiří Novotný se při navrhování tvaru pyramid inspiroval hranami křišťálu. Návštěvníci mohou volně procházet uličkami od jedné pyramidy ke druhé a prohlížet si exponáty, které jsou vystaveny volně a bez vitrín. Toto odvážné řešení spolu s citlivým nasvícením dává vyniknout nejen formám a detailům, ale i hlavnímu kouzlu skleněných artefaktů, jejich transparentnosti, barevnosti a světelným efektům, skrytým v jejich nitru.
Výstava vyzdvihuje významné osobnosti spojené s historií českého autorského skla od profesora Josefa Kaplického, Stanislava Libenského a Jaroslavy Brychtové, Vladimíra Kopeckého, Václava Cíglera po René Roubíčka, kteří vychovali desítky talentovaných následovníků. Připomíná i mezinárodní úspěchy např. na světových výstavách v Osace nebo ve Sklářském muzeu v Corningu v USA, které stály u zrodu světového jména českého sklářského výtvarnictví.
Sklo bude i v průběhu roku 2019 nadále dominovat akcím UPM. Např. v červnu 2019 museum připomene 170. výročí založení sklářské firmy Elias Palme – slavné Eliášky, jejímž nástupcem je dnešní společnost Preciosa. Rovněž v červnu pak uvede filmový dokument o vzniku skleněného náhrobku na objednávku dánské královny. Tuto zakázku získali čeští skláři díky svému mistrovství při výrobě taveného skla.
Na výstavu Plejády naváže v příštím roce další expozice s rozměrnějšími objekty ze skla, které UPM získalo přímo od autorů, nebo pocházejí z velkých výstav českého skla v zahraničí.
PLEJÁDY SKLA 1946 – 2019, #Uměleckoprůmyslové museum, #Praha / PLEIAD OF GLASS 1946 – 2019, #Museum of Decorative Arts, #Prague, Foto: #Petr Salek, #ARTmagazin.eu #theta360 – Spherical Image – RICOH THETA
Text: Soňa Šálková, foto: Petr Šálek