Jiří Šlitr a jeho výtvarná tvorba ve Ville Pellé

Jiří Šlitr a jeho výtvarná tvorba ve Ville Pellé

Pozapomenutý výtvarný talent Jiřího Šlitra nyní připomíná Galerie Villa Pellé na výstavě nazvané  Šlitr Šlitr Šlitr, foto© Petr Šálek

I když letos uplynulo 50 let od úmrtí Jiřího Šlitra, jeho písničky a divadelní vystoupení v divadle Semafor znají nejen pamětníci, ale i mladší generace, protože díky spolupráci dvou nesmírně nadaných umělců Jiřího Šlitra a Jiřího Suchého patří Semafor k tomu nejoriginálnějšímu a nejpodařenějšímu, co u nás v druhé polovině 20. století na divadle vzniklo.

Pozapomenutý výtvarný talent Jiřího Šlitra nyní připomíná Galerie Villa Pellé na výstavě nazvané  Šlitr Šlitr Šlitr.

Třikrát zopakované jméno podle kurátorky Daniely Kramerové symbolizuje více talentů nadaného autora, který na začátku své kariéry váhal mezi hudební, divadelní nebo malířskou kariérou. Vedle hudby a divadla, které u Šlitra nakonec převážily, však po celý život nepřestal malovat a i zde byl úspěšný. Ilustroval knihy a vystavoval nejen doma ale i v zahraničí. Z rozsáhlé obrazové pozůstalosti, která je majetkem Šlitrovy rodiny, vybrala kurátorka i dosud nezveřejněná díla, která jsou opravdovými unikáty. Například několik autoportrétů z počátku Šlitrovy malířské tvorby. Když měl pak v roce 1958 na světové výstavě v Bruselu možnost seznámit se se západními trendy ve výtvarném umění, našel svůj vlastní osobitý výraz v kresbě a karikatuře.

Výstava je koncipována tematicky a skládá se z několika částí. Kresby a karikatury z cest do Bruselu, New Yorku a dalších destinací přesvědčí o vytříbeném pozorovacím talentu a schopnosti malířské zkratky. Pohledy na města nebo lidi, které Jiří Šlitr na svých cestách zachytil na papír, jsou dynamické a zábavné. Charakteristický je i rytmický rukopis, který podle slov kurátorky připomíná „jazz v každé lince“. Samostatnou kapitolu tvoří portréty žen a mírně erotické kresby věnované ženám. Prostředí divadla a hudebních klubů současně s karikaturami osobností show byznysu jsou námětem další části výstavy. V podkroví budovy se pak nachází multimediální a odpočinková zóna, kde si návštěvníci mohou prohlédnout dobové dokumenty, prolistovat knihy, které Jiří Šlitr ilustroval, podívat se na záznamy z jeho televizních vystoupení nebo dokumentární záběry z jeho výstav. Unikátem jsou dosud nepublikované dopisy, které si Jiří Šlitr vyměňoval s Jiřím Voskovcem, se kterým se spřátelil během svého pobytu v New Yorku. Texty dopisů namluvil Roman Zach a zvukový záznam je možné si na místě poslechnout.

Vtipné architektonické řešení od Matěje Činčery a Jana Klosse netradičně pracuje s kresbami, které spolu s dobovými fotografiemi Ivana Englicha přenáší na papírové objekty volně umístěné v prostoru. Oba architekti se také podíleli na publikaci, která vznikla v souvislosti s výstavou a vyjde na přelomu roku.

Při zahájení vystoupil Jiří Suchý a zazpíval čtyři písničky ze společné tvorby s Jiřím Šlitrem.
Poslední z nich Jo, to jsem ještě žil i šedesát let od založení divadla Semafor rozezpívala návštěvníky vernisáže.

Při zahájení vystoupil Jiří Suchý a zazpíval čtyři písničky ze společné tvorby s Jiřím Šlitrem. Foto© Soňa Šálková

 

Výstava v Galerii Villa Pellé potrvá do 15. února 2020
a potom se přemístí do Českého centra v Paříži.

Text: Soňa Šálková,  foto: Soňa Šálková a Petr Šálek

#sonasalkova #petrsalek  #artmagazineu #praha #prague #jirislitr #jirisuchy, #villapelle

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..