Jiří Příhoda VOID v Galerii Rudolfinum

Jiří Příhoda VOID v Galerii Rudolfinum

Jiří Příhoda VOID v Galerii Rudolfinum

  • Galerie Rudolfinum, Jiri Prihoda, VOID,   foto© Petr Šálek

    Galerie Rudolfinum, Jiri Prihoda, VOID,   foto© Petr Šálek

    Výstava Jiří Příhoda VOID obsahuje jen pět děl, a přesto je doposud největší přehlídkou tvorby, která je na české výtvarné scéně unikátní. Její autor, sochař Jiří Příhoda (*1966), tvoří architektonickou cestou artefakty, které na rozdíl od architektury nemají užitnou funkci. Příhodovy monumentální prostorové instalace doslova prostupují neorenesanční interiéry Galerie Rudolfinum. V promyšlené souhře prostoru, hmoty a prázdnoty změnil autor tvář Rudolfina, protože ho použil jako kulisu pro svá umělecká díla. Převážně světle laděné imaginární objekty tvoří s výstavními prostory jeden celek a otevírají cestu do světa fantazie.

Na koncepci výstavy pracoval Jiří Příhoda rok a půl během svého lockdownového pobytu v USA. Již dříve vzniklé instalace Potopa (1995-6) a Pouštní bouře (1995) zpracoval nově a umístil je na začátek a závěr prohlídky. Jako do všech dalších vystavených objektů je možné i do těchto „filmových kulis“ vstoupit a zažít pocity pobytu pod mořskou hladinou nebo na kraji písečné duny.

Nově autor vytvořil mohutnou Těžební věž (Rig), sahající až ke stropu výstavního sálu. Objekt na míru konstruovaný pro Rudolfinum uvnitř skrývá otevřený prostor ve tvaru šroubovice. Po vnějším obvodu věže vede točité schodiště, po kterém je možné vystoupat až na vrchol věže.

Nezpochybnitelným vrcholem výstavy je instalace QC (Quantumcraft). Objekt, který ve dvou rovinách vyplňuje celou místnost, se podobá plavidlu plujícímu napříč sálem ve výšce 2,5 m nad podlahou. Návštěvník nejprve vyjde po schodech do horního barevně sjednoceného prostoru, ze kterého vystupuje mohutný trup lodi. Potom sejde do „podpalubí“ s dřevěným trámovím, kde se mu otevře pohled do ocelového vnitřku plavidla i průhled na původní malby na stěnách neorenesančního sálu. Odvážné řešení spolu s dimenzemi a mohutností díla v obou jeho částech mají naprosto ohromující účinek.

Zakřivená chodba s kresbami, na kterých jsou některé architektonické návrhy Jiřího Příhody, vznikla také zcela nově. Galerie, která opět mění a zpochybňuje prostor Rudolfina, obsahuje umělcovy práce, které ještě nikde nebyly vystaveny. Jsou zde i kresby orlích hlav inspirované sochami na vrcholu Chrysler Building v New Yorku. Sochy těchto orlů vytvořil Jiří Příhoda již v 90. letech. Jejich nové verze budou od poloviny června vystaveny ve dvoraně Rudolfina, které má shodou okolností stejný půdorys jako vrchol newyorského mrakodrapu. Celkem 8 orlích soch bude nainstalováno v rozích dvorany a zároveň zde proběhne i premiéra minimalistické skladby pracující s tichem a dozvukem, kterou speciálně pro výstavu složil fagotista České filharmonie Martin Petrák.

Výstavu Jiří Příhoda VOID, jejímž kurátorem je Petr Nedoma, je možné navštívit v Galerii Rudolfinum do 28. srpna 2022.

Text: Soňa Šálková        Foto: Petr Šálek


Summary
The exhibition Jiří Příhoda VOID consists of only five works, and yet it is still the largest exhibition of the work of a unique artist who creates artefacts without a useful function in a very precise architectural manner. Monumental spatial installations by sculptor Jiří Příhoda (* 1966) have penetrated the neo-Renaissance halls of the Rudolfinum Gallery to become a part of them. Predominantly light-tuned imaginary objects complete the exhibition premises. In a sophisticated interplay of space, material and emptiness, the author changes the appearance of Rudolfinum using it as scenery for his works of art.

The exhibition Jiří Příhoda VOID, curated by Petr Nedoma, can be seen in the Rudolfinum Gallery until August 28, 2022.

Galerie Rudolfinum, Jiri Prihoda, VOID,   foto© Petr Šálek

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..