Jiří Petrbok: Hořící srdce ve Veletržním paláci

Jiří Petrbok: Hořící srdce ve Veletržním paláci

Chcete-li vidět 360° fotografii z instalace i s autorem, klikněte na obrázek, nebo zde

Malíř a pedagog Jiří Petrbok, foto: Petr Šálek

V rámci letního openingu Národní galerie, který se konal 21.srpna 2018, tj. v den
50.výročí okupace Československa, byla zahájena také obsáhlá přehlídka dosud
nevystavené tvorby Jiřího Petrboka. Malíř a pedagog Jiří Petrbok se na celkem 80
plátnech a instalacích zamýšlí nad člověkem, který je součástí rodiny. Náměty jeho
obrazů odkazují na rodinu nebo domov jak v užším slova smyslu tj. osobní rovině, tak i
v širším slova smyslu jako větší společenství spojené místem, jazykem a kulturou.

Expresivní a barvami překypující plátna jsou seskupena do čtyř cyklů. V cyklu Žrádlo
pro kočky
převažuje motiv lidských srdcí, která malíř umístil do bytových interiérů.
Autorova představivost vytváří absurdní situace, Obrovské rudé srdce je propícháno
barevnými květy. Naivní představa, která při bližším pohledu zamrazí. Obraz s názvem
Bytovka znázorňuje prostor zaplněný rudými srdci – která mohou symbolizovat místo
naplněné láskou ale zároveň i prostor plný omezení. Autor ironizuje a zlehčuje, ale
současně vybízí k zamyšlení nad možnou další rovinou svého sdělení.

Cyklus Vlajková si zahrává s národními barvami, bez patosu a se sarkasmem. Hradčany,
Karlštejn nebo i Reichstag z českých vlajek reprezentují symboly, jejichž obsah se
vytratil. Symboly se vyprazdňují, ale svazek s velkým domovem je pevný a trvalý.
Plátna Pankáč ve Veletržáku nebo Pes a sekyry, vytvořená speciálně pro výstavu, jsou
laskavá a plná jemných narážek. I když jejich plný význam zná jen sám autor, divákovi
se nabízí prostor pro vlastní výklad.

Série Dětství se strachem a úzkostí ukazuje zvětšené postavičky z dětských animovaných
seriálů, které autor proměnil v hororové obludy a přízraky. Dětství jako období nejistoty
a strachu a všudypřítomné i omezující lásky. Obraz Krteček a kolečko s obludnou
postavou krtečka s kolečkem plným rudých srdcí propojuje dva cykly.

Skupina obrazů pod názvem Ohňová odkazuje na to, že umělec na začátku 90. let spálil
většinu svých obrazů a nové malířské období zahájil obrazem Oheň. Motiv ohně provází
další obrazy. Symboliku spojenou s aktuálním 50.výročím událostí roku 68  a národní
identitou vystihuje plátno Palachů není nikdy dost.

Obrazy Jiřího Petrboka jsou velmi intimním projevem citlivého umělce s velkou
obrazotvorností, člověka, který se zamýšlí nad sebou i svým okolím. Někdy sarkasticky
a provokativně, jindy s obavou a laskavě. Jeho obrazy mají více vrstev a je na divákovi,
kolik jich objeví.

Výstava ve Veletržním paláci potrvá do 2.12. 2018

Text: Soňa Šálková, foto: Petr  Šálek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.