Falza? Falza! Padělky, kopie a repliky vedle originálů na výstavě v Národní galerii

Problematika kopírování nebo padělání uměleckých děl zaměstnává sběratele a znalce umění již po staletí. Národní galerie nyní věnuje tomuto tématu samostatnou výstavu. Podle slov její generální ředitelky Alicije Knast není smyslem výstavy poukázat na falzifikátory, ale blíže se podívat na tento fenomén, ukázat jeho nejznámější podoby a rozšířit tak povědomí o falzifikátech. Při výběru exponátů čerpala naše největší sbírkotvorná instituce především z vlastních zdrojů, ale dovezla i zápůjčky z dalších domácích i zahraničních galerií. Vedle skutečných falz představuje imitace a kopie a konfrontuje je s originály. Trochu provokativní název výstavy Falza? Falza! naznačuje složitost a nejednoznačnost, které se při posuzování a přístupu k domnělým nebo skutečným falzifikátům mohou projevit.

V minulosti se některé falzifikáty dostaly do sbírek Národní galerie, například v rámci zkonfiskovaných soukromých sbírek. Nezůstala jich ušetřena ani jinak nesmírně ceněná kolekce tzv. italských primitivů z majetku následníka rakouského trůnu Františka Ferdinanda d´Este. U nových akvizic je přijetí falz do sbírek prakticky vyloučeno, protože Národní galerie dnes disponuje špičkovým technickým vybavením k jejich detekci. Mezioborové týmy kunsthistoriků, restaurátorů a chemiků jsou zárukou, že se do sbírek již žádný padělek nedostane. Cenná je i úzká spolupráce Národní galerie s Kriminalistickým ústavem Policie ČR, který na výstavu zapůjčil ukázky falzifikátů ze svého depozitáře.

Virtuální prohlídka: klikněte na šipku na obrázku a zabořte se do křesla. Foto: Petr Šálek


Výstava obsahuje díla z různých epoch i stylů. Vedle originálů prezentuje kopie nebo padělky uměleckých děl od středověku až po současnost. U některých nejsou důvody jejich vzniku známy, u jiných pro to existují jen domněnky. Každý exponát má přitom specifický příběh. Ten nejznámější je spojen s obrazem Kristus a cizoložnice, zapůjčeným ze sbírky nizozemského Musea de Fundatie, Zwolle e Heino, Jeho autor, slavný padělatel Han van Meegeren, ho namaloval ve stylu Johannese Vermeera. Dílo zakoupil do své sbírky Hermann Göring jako originál. Po válce byl Meegeren obviněn z kolaborace s nacisty a musel přiznat, že obraz je jeho dílem. To, že oklamal nacistického pohlavára, mu pak přineslo velkou popularitu. Kromě tohoto plátna jsou na výstavě ještě další dva van Meegerenovy padělky ve stylu Franze Halse a Johanna Vermeera a koncem ledna 2022 bude výstava obohacena o snad nejslavnější Meegerenův obraz Emauzští učedníci z Muzea Boijmans van Beunigen v Rotterdamu, Patrně nejstarší odhalené falzum na výstavě je mědirytina, kterou italský malíř Marcantonio Raimondi vydával za dílo svého současníka Albrechta Dürera a opatřil ji jeho autorskou značkou. Dürer autora zažaloval a spor vyhrál. Samostatnou část výstavy představují obrazy s falešnými podpisy autora, například Leonarda da Vinciho nebo Petra Brandla.

Olga Kotková, kurátorka výstavy a ředitelka Sbírky starého umění NGP. Foto: PetrSalek.com

 

Vznik padělků ovlivňuje situace na trhu a poptávka po dílech umělců s nejvyšší tržní hodnotou. Podle Marka Kotrlého z Kriminalistického ústavu je současný trh zavalen padělky zejména umění 20. století. Téma výstavy je proto velmi aktuální a může přispět k většímu povědomí veřejnosti o různých formách napodobování uměleckých děl. Popisky u jednotlivých exponátů navíc poskytují zajímavé informace o jejich často komplikovaném a napínavém osudu. Možná, že tato neobvyklá výstava přiláká do Národní galerie novou skupinu návštěvníků zcela v souladu s plány nové generální ředitelky.

Výstava Falza?Falza! bude ve Šternberském paláci k vidění až do 1. května 2022.-

Text: Soňa Šálková


Summary

The imitating  of artworks has been an important topic for art collectors and galleries for centuries. The National Gallery dedicates a whole exhibition to this problematics. According to its general director Alicia Knast, the purpose of the exhibition is not to point out to forgers but to take a closer look at this phenomenon, to show its most famous forms and thus raise awareness of the public. The exhibition Forgeries? Forgeries! shows artworks from the middle ages to the present times not only from the collections of the National Gallery but also from other domestic and foreign institutions. The exhibit confronts forgeries, imitations and copies with originals and reveals their specific features and stories.

The exhibition Forgeries? Forgeries! will be on view in the Sternberg Palace until May 1, 2022.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..