Kostýmy a rekvizity z divácky nejoblíbenějších snímků 60. – 90. let minulého století tvoří novou výstavu Retro biják v Galerii Tančící dům. Vzácné autentické exponáty ze zlaté éry československé kinematografie pocházející z fundusu Barrandovských ateliérů a České televize vyhledala a shromáždila autorka výstavy Jana Sommerová. Celkem jsou zde vystaveny instalace k 70 notoricky známým filmovým a televizním snímkům. Na čtyřech podlažích Tančícího domu tak ožívají slavné filmy Jiřího Menzela vč. oscarových Ostře sledovaných vlaků, Hoří má panenko jako první mezinárodní úspěch mladého Miloše Formana nebo slavná satirická groteska Sedmikrásky režisérky Věry Chytilové. Už jen možnost prohlédnout si zblízka přes 200 originálních, ručně vyrobených kostýmů významných kostýmních designérů je velký zážitek. Jsou zde k vidění i originální ilustrace od Adolfa Borna a Káji Saudka vytvořené pro filmové komedie Jak svět přichází o básníky a Kdo chce zabít Jessii. Autentické paruky tří protagonistek legendární komedie Zdeňka Podskalského Světáci nebo originální postel babičky Škopkové z kultovní trilogie Slunce, seno.. Zdeňka Trošky. Na výstavě nemůže chybět ani dětská a animovaná tvorba, která ve své době patřila ke světové špičce. Filmy Aleny Poledňákové s Tomášem Holým nebo televizní seriály Arabela a Pan Tau patří k těm nejznámějším. Nápadité instalace s originálními rekvizitami a dalšími dobovými artefakty, doplněné fotografiemi a vysvětlujícími komentáři, připomínají dobu, kdy československé filmy a televizní seriály získávaly mezinárodní ocenění a přiváděly do kin a k televizním obrazovkám milióny diváků.
Filmový historik a autor textové části výstavy, Pavel Taussig, na tiskové konferenci upozornil na to, že přestože naše kinematografie patří k nejstarším na světě, nemá dosud žádné stálé museum, které by dokumentovalo její historii. Současnou výstavu v Tančícím domě označil za možný základ takové stálé expozice.
Pamětníci a milovníci české kinematografie mohou výstavu v Galerii Tančící dům shlédnout až do 14. října 2018.
Text: Soňa Šálková, foto: Petr Šálek