Krásné madony ze Salcburku doplňují stálé sbírky středověkého umění v Anežském klášteře

Krásné madony ze Salcburku doplňují stálé sbírky středověkého umění v Anežském klášteře

Unikátní soubor více než 20 gotických soch je k vidění v prostorách sbírkové expozice Středověkého umění v Anežském klášteře. Výstava Krásné madony poskytuje srovnání sochařského mistrovství  výtvarných umělců v Praze a v Salcburku před a kolem roku 1400. Obě místa spojovaly po staletí velmi úzké kulturní a obchodní vztahy. Praha byla v té době centrem výroby tzv. krásných madon – soch Panny Marie s Ježíškem v náručí jako vyjádření fyzické krásy, která však byla projevem spirituality s hluboce náboženským obsahem. Pražský styl madon, které byly převážně z opuky nebo pískovce, se úspěšně rozšířil po celé Evropě. V Salcburku začaly vznikat obdobné plastiky, ovšem vzhledem k nedostatku vhodného přírodního kamene je jejich tvůrci začali vyrábět z litého kamene. Dodnes neexistuje jednotný názor na to, jak sochy z litého kamene vznikaly, ani není známý přesný technologický postup jejich výroby. Zda se odlévaly celé bloky, které se kamenicky opracovávaly a tvarovaly, anebo výsledkem odlévání byly již hrubé tvary soch, které se jen mírně dopracovávaly do konečné podoby. Výstava má tak dva aspekty. Na jedné straně estetický a umělecký fenomén a na druhé straně technologický a petrografický význam.

Iniciátorem a autorem konceptu výstavy je prof. Ivo Hlobil z Ústavu dějin umění ČSAV ve spolupráci s Hornickým a gotickým museem v Leogangu, kde výstava v tomto roce již proběhla. Soubor krásnoslohových litých madon ze Salcburku se dostává do Prahy poprvé.  Umístění expozice poskytuje širší srovnání se stálou sbírkou. Např. Madona z Hallstattu z Národní galerie stojící v sousedství Madony z Bad Aussee dokládá vysokou míru příbuznosti soch z rozdílných míst vzniku a dává srovnání krásného slohu českého a salcburského. Zastoupeny jsou zápůjčky z rakouských církevních sbírek, z Germánského národního muzea v Norimberku nebo i z pařížského Louvru.

Štěpánka Chlumská (NGP), Ivo Hlobil (ÚDU ČSAV), Marius Winzeler (NGP), Anne-Marie Nedoma (NGP) při zahájení výstavy Krásné madony, foto©Petr Šálak

Výstava Krásné madony je posledním výstavním projektem Národní galerie v letošním roce a potrvá v Anežském klášteře až do 19.dubna 2020.

#artmagazineu  #AnneMarieNedoma

Text: Soňa Šálková Foto: Petr Šálek

#sonasalkova #petrsalek  #artmagazineu #krasnemadony #anezskyklaster

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..