Galerie fotografie zahajuje svoji činnost a srdečně Vás zve na první výstavu:
ALCHYMIE DAGUERROTYPIE
magie za zrcadlem nejstarších fotografií
Výstava originálních daguerrotypií poprvé v Praze
Vernisáž: 30.3.2010, 16.30 – 20.00 h
Výstava potrvá: 31.3. – 1.5.2010
Kurátorky: Suzanne Pastor, Nadia Rovderová
16.30 h – výstavu uvede Pavel Scheufler
(přednáška o daguerrotypii s projekcí)
17.00 h – jazz
18.00 h – raut
Výstava je prodejní
Galerie fotografie, Charvátova 11, dům Chicago (průchod z Národní k metru), Praha 1, tel.: 777 184 335
www.galerie-fotografie.cz, nadia@galerie-fotografie.cz
Zároveň zveme na zahájení
III. ročníku Prague Photo
pondělí 29.3.2010 v 18 hodin
Výstavní síň Mánes
Masarykovo nábřeží 250
Praha 1
Nově vzniklá galerie bude prezentovat to nejlepší z oblasti fotografie od jejího vzniku až po nejlepší fotografická díla současných autorů.
V rámci Prague Photo ve výstavní síni Mánes (29.3.-4.4.2010) vystavujeme tyto autory: František Drtikol, Jan Lauschmann, Jaroslav Rőssler, Drahomír Josef Růžička, František Skála, Josef Sudek a neznámé autory daguerrotypií.
Dále bude galerie prezentovat m.j. tyto autory:
Veronika Bromová, Karel Cudlín, František Drtikol, Eva Fuka, Dana Kyndrová, Markéta Luskačová, Pavel Mára, Miloň Novotný, Suzanne Pastor, Jan Šibík, Jindřich Štreit, Peter Župník…
Daguerrotypie
Daguerrotypie je první v praxi používanou fotografickou technikou. Je vždy unikátem, každý obraz existuje v jediném exempláři. Proto jsou daguerrotypie mimořádně cenné. Obraz daguerrotypie leží jakoby nadýchnutý na samém povrchu kovové desky, není uložen v žádném pojidle, je velmi ostrý a jemně prokreslený a překvapuje četnými podrobnostmi v polotónech. Základním poznávacím znakem daguerrotypie je přecházení z pozitivu na negativ při jejím naklánění, přičemž na desce jako v zrcadle můžeme vidět sami sebe.
Technika je pojmenována na počest svého vynálezce Francouze Louise-Jacquese-Mandé Daguerra, který po spolupráci s J. N. Niépcem ji po předchozím oznámení prezentoval s technickými podrobnostmi 19. srpna 1839. Vzápětí byla vydána Daguerrova publikace s návodem i vyobrazením pomůcek ke zvládnutí procesu, který představovalo pět základních operací: příprava stříbrem platýrované měděné desky, zcitlivění desky parami jódu (později také bromu), expozice, vyvolání parami rtuti, ustálení. Později ještě přistoupilo tónování zlatem, případně kolorování.
Daguerrotypický obrázek, který je tvořen částečkami amalgamu stříbra, je velmi choulostivý na dotek a musel se proto chránit sklem. Sklo se nesmělo dotýkat povrchu desky a bylo proto prokládáno paspartou. Vše bylo prachotěsně zalepeno a vkládáno do rámu nebo ozdobného pouzdra. Kvalitní adjustace byla nedílnou součástí díla.
Způsobem tvorby obrazu se proces daguerrotypie liší od všech ostatních běžně užívaných způsobů fotografie. Z hlediska vývoje zobrazování představovala daguerrotypie určitý spojovací článek mezi tradicí malířské portrétní miniatury, na níž adjustací i kompozicí daguerrotypie navazovaly a fotografií, jakožto novým zobrazovacím procesem. Daguerrotypie zahájila fotografickou éru lidstva, „epochy reprodukce“.
Pavel Scheufler