Shomei Tomatsu – Kůže národa
Fotografická výstava
11.1 – 15. 4.2007
Galerie Rudolfinum, Praha
Uspořádalo San Francisco Museum of Modern Art
ve spolupráci s Japan Society, New York
Kurátoři výstavy:
Sandra S. Philips, Leo Rubinfien (San Francisco), Petr Nedoma (Praha)
Zahajovací výstava v roce 2007, která je k vidění v Galerii Rudolfinum je dílo v ČR nepříliš známého
japonského fotografa – Shomei Tomatsu (nar.1930)
První retrospektiva zástupce poválečné avantgardy Shomei Tomatsu
obsahuje 228 fotografií – 228 různých tváří jednoho fotografa.
Petr Nedoma zvětšeniny v sálech Rudolfina nekonvenčně seřadil jako nekonečně
se odvíjející svitek filmu. Doufejme, že se nám podaří po shlédnutí tohoto pásu nahlédnout alespoň trochu do komplikované duše umělce, zmítaného mezi obdivem a nenávistí k Americkým „dobyvatelům“ Japonska.
Shomei Tomatsu byl v době konce 2. světové války patnáctiletý
a vnímal velmi intenzivně poválečný stav.
První snímky Tomatsu pořídil na materiál, který jeho starší bratr přivlekl spolu s fotografickými potřebami jako kořist z války. Nastříhali spolu v noci za tmy špionážní filmy velkých rozměrů používané v amerických letadlech na menší rozměr a experimentovali.
Tomatsu po válce sice fotografoval, ale ještě nenalézal orientaci.
V polovině 50. let ukončil univerzitu a začal pracovat v Fotografické knihovně v Tokiu.
Po fotografickém zpracování mnoha sérií, se začíná zaměřovat na téma “vztah amerických vojáků k poválečnému Japonsku.”
Mezníkem v jeho tvorbě se stala práce na knize o následcích bombardování v Nagasaki,
kterou nazval 11.02 – přesný čas ha hodinkách, ukazující čas výbuchu.
Další kapitolou je v roce 1969 série Ó Šindžuku což je Tokijská čtvrť, kde zachytil denní a noční
dění v blízkosti jedné z největších železničních stanic.
Po přesunutí na Okinawu, kde vydal knihu I am a King se umělec vrací do Tokia a
vydává knihu Sakura, sakura , sakura.
Jeho výstava Kůže národa v Rudolfinu je rozdčlena do deseti částí.
1. Po válce
2. Předtím
3. Američané
4. Atomová bomba
5. Amerikanizace
6. Jsem král
7. Podzemní Město
8. Jih
9. Po válečných letech
10. Kůže národa
Shomei Tomatsu sám sebe nazývá toulavým psem, který bez ustání čmuchá po nesouvisejících tématech.
Je nutno říci, že naprostou většinu \”vyčmuchaných\” fotografií lze označit za velký přínos do pokladnice světové fotografie.
Text: Petr Šálek