Výjimečný příběh soukromého sběratele a galeristy Karla Babíčka a jeho návaznost na historické dění působivě zachycuje výstava v pražské Kunsthalle. Expozice nazvaná Půlnoc umění je úvodním projektem z cyklu Cesty sběratelství, kterým chce Kunsthalle umožnit pohled do zahraničních i domácích soukromých sbírek a představit sběratelské osobnosti, které za nimi stojí.
Zájem o umění a přátelské vazby vedly Karla Babíčka na počátku 90. let k založení galerie Béhemót – jedné z prvních porevolučních soukromých galerií v Praze. Mladý podnikatel začal nakupovat práce již známých i začínajících umělců a postupně budoval sbírku, která dnes obsahuje okolo 200 obrazů, 50 plastik a několik stovek fotografií a dalších prací na papíře. Jako jeden z prvních sběratelů se soustředil na konceptuální umění a podporoval vznik nových forem uměleckého vyjádření. Jeho galerie byla místem setkávání výtvarných umělců, filosofů nebo básníků. „V letech 1989 až 90 bylo umění ve stavu nula. Všichni umělci tehdy stáli na stejné pomyslné startovací čáře: renomovaní jako Adriena Šimotová, Stanislav Kolíbal nebo Václav Boštík, stejně jako generace, která se v 80. letech otrkávala na výstavách Malostranských dvorků až po nové absolventy uměleckých škol. Pro mě to byla pozice, že jsem si mohl vybírat a sestavit program, který vypovídal o aktuálním dění na poli politiky i výtvarného umění“, líčí tehdejší situaci Karel Babíček.
Kromě ukázek děl kmenových autorů z Babíčkovy sbírky: Krištofa Kintery, Vladimíra Merty, Veroniky Bromové a mnoha dalších výstava prezentuje i práce renomovaných zahraničních tvůrců. Tony Cragg, Nancy Davidson nebo Julian Opie ve 2. polovině devadesátých let vystavovali v galerii Nová síň, jejímž manažerem a kurátorem Karel Babíček tehdy byl. Zápůjčky prací na výstavě svědčí o přátelských vazbách, které stále trvají. Rekonstrukce a vystavení díla Jiřího Příhody Billboard 30 let od jeho vzniku připomíná nejen umělcovu dlouholetou spolupráci s Karlem Babíčkem, ale nastoluje i otázky uchování a péče o díla v soukromých sbírkách a potřeby jejich podpory ze strany státních institucí.
Dlouhá chodba s časovou osou dokumentuje některé významné momenty v životě sběratele a stále aktivního podporovatele umění. Mimo jiné je tu i obraz od Stanislava Judla z roku 1978, který byl první investicí sběratele do umění. Model plastiky Lukáše Rittsteina, která v reálu váží 8 tun a stojí na náměstí v Brandýse nad Orlicí, odkazuje na Babíčkovu snahu dostat umění do veřejného prostoru a na jeho aktivity po roce 2000. Nejnovějším projektem manželů Babíčkových je programové vedení nedávno nově otevřené Městské galerie v Říčanech.
Výstavu Půlnoc umění v Kunsthalle Praha je možné shlédnout do 30.září 2022.
Text: Soňa Šálková
Foto: Petr Šálek
Summary
The exceptional story of the private collector and gallerist Karel Babíček which took place under special historical circumstances closely after 1989 is impressively captured in an exhibition in Prague’s Kunsthalle. The exhibition called Midnight of Art is the first project in the cycle Ways of Collecting enabling a look into foreign and domestic private collections and introducing the collecting personalities behind them.
Besides samples of works by traditional autors from Babíček´s collection: Krištof Kintera, Vladimír Merta, Veronika Bromová and many others, the exhibition also presents works by renowned foreign artists. In the second half of the nineties, Tony Cragg, Nancy Davidson and Julian Opie exhibited in the Nová síň gallery, whose manager and curator Karel Babíček was at that time.
The exhibition Midnight of Art at the Kunsthalle Praha can be viewed until September 30, 2022.