Naprostá čistota barev a stylu charakterizuje nové výstavní
prostory S – Zdeněk Sklenář otevřené v květnu 2011 na
Smetanově nábřeží v těsném sousedství původní Galerie
Zdeněk Sklenář. Architekt Josef Pleskot komponoval vstupní
a současně hlavní prostor galerie v bílé barvě s lehkou
mezistěnou, která prostor opticky rozděluje na dvě části:
vstupní místnost s řadou oken a neopakovatelným výhledem
na Vltavu i panorama Hradčan a druhou intimnější s lehkým
pultem pro personál galerie, dvěma průchody do hlavní
místnosti a průhledem do zadní kanceláře s originálním
mobiliářem od Jana Kaplického..
prostory S – Zdeněk Sklenář otevřené v květnu 2011 na
Smetanově nábřeží v těsném sousedství původní Galerie
Zdeněk Sklenář. Architekt Josef Pleskot komponoval vstupní
a současně hlavní prostor galerie v bílé barvě s lehkou
mezistěnou, která prostor opticky rozděluje na dvě části:
vstupní místnost s řadou oken a neopakovatelným výhledem
na Vltavu i panorama Hradčan a druhou intimnější s lehkým
pultem pro personál galerie, dvěma průchody do hlavní
místnosti a průhledem do zadní kanceláře s originálním
mobiliářem od Jana Kaplického..
Příjemně působící prostory
jsou ideálním místem pro prezentaci moderního umění i
místem setkávání v centru metropole.
První projekt, kterým nové prostory zahájily svou činnost,
je společná výstava tří současných umělců: Karla Malicha,
Federica Díaze a Evžena Šimery s názvem KraJiná.
Jak již název napovídá, jedná se o zcela tradiční téma
v nevšedním pojetí. Krajina v černé a bílé pojatá geometricky
a experimentálně. Přestože tvůrci náleží ke třem různým
generacím, jejich vystavená díla mají k sobě velmi blízko. Ať
jsou to již zmiňované dvě základní barevnosti černé a bílé
anebo geometričnost určovaná přírodními zákony. Stěžejní
exponát KraJiná od Federica Díaze, který dal název i celé
výstavě, je plastický reliéf nenápadně umístěný přes dva
rohy dělící stěny. Zatímco nejstarší z trojice umělců Karel
Malich (m.j. jeden z profesorů, u kterého F. Díaz studoval)
experimentuje s minimalistickými objekty v prostoru a
na stěnách hlavní výstavní místnosti, nejmladší Evžen
Šimera (m.j. žák F.Díaze) prezentuje obdobně jednoduché
plastiky spoluvytvářené rukou přírody, např. stékáním
kapek, v menším výstavním prostoru. Všechny objekty jsou
formálně jednoduché, ale obsahově komplexní a velmi osobní.
Zvláštní vyznění pak exponáty dostávají zasazením do prostor
galerie a možností pro diváka nahlížet na ně z různých úhlů.
jsou ideálním místem pro prezentaci moderního umění i
místem setkávání v centru metropole.
První projekt, kterým nové prostory zahájily svou činnost,
je společná výstava tří současných umělců: Karla Malicha,
Federica Díaze a Evžena Šimery s názvem KraJiná.
Jak již název napovídá, jedná se o zcela tradiční téma
v nevšedním pojetí. Krajina v černé a bílé pojatá geometricky
a experimentálně. Přestože tvůrci náleží ke třem různým
generacím, jejich vystavená díla mají k sobě velmi blízko. Ať
jsou to již zmiňované dvě základní barevnosti černé a bílé
anebo geometričnost určovaná přírodními zákony. Stěžejní
exponát KraJiná od Federica Díaze, který dal název i celé
výstavě, je plastický reliéf nenápadně umístěný přes dva
rohy dělící stěny. Zatímco nejstarší z trojice umělců Karel
Malich (m.j. jeden z profesorů, u kterého F. Díaz studoval)
experimentuje s minimalistickými objekty v prostoru a
na stěnách hlavní výstavní místnosti, nejmladší Evžen
Šimera (m.j. žák F.Díaze) prezentuje obdobně jednoduché
plastiky spoluvytvářené rukou přírody, např. stékáním
kapek, v menším výstavním prostoru. Všechny objekty jsou
formálně jednoduché, ale obsahově komplexní a velmi osobní.
Zvláštní vyznění pak exponáty dostávají zasazením do prostor
galerie a možností pro diváka nahlížet na ně z různých úhlů.
Nové prostory doplňují původní Galerii Zdeněk Sklenář, která
v současné době až do 30.7. prezentuje práce jiné trojice
současných umělců. Jedná se o dva německé malíře Markuse
Lüpertze a A.R.Pencka, které doplňují práce jejich českého
žáka Lubomíra Typlta. Zárukou kvality vystavovaných děl
je, že obrazy a plastiky obou německých neo-expresionistů
vybrala pro pražskou výstavu renomovaná německá galerie
Michael Werner.
Obě pražské galerie Zdeněk Sklenář poskytují zasvěcené
pohledy do současného uměleckého dění se zárukou naprosté
kvality.
Text: Soňa Šálková, Foto: Petr Šálek