Známý znalec mužské duše režisér Alexander Payne (Vše o Schmidtovi, Bokovka) natočil svůj nejnovější film podle nevšední literární předlohy. Autorka románové prvotiny Descendants (Potomci – což je i anglický název filmu) Kaui Hart Hemmings vytvořila celkem univerzální příběh muže, který na pozadí tragické nehody své ženy nalézá cestu ke svým dvěma dcerám a především k sobě samotnému. Zajímavé, avšak obecné téma je jedinečné místem, kde se příběh odehrává, – Havajskými ostrovy – a také osobitým prostředím místní komunity potomků původních obyvatel smíšených s americkými přistěhovalci.
Hlavní hrdina Matt King (George Clooney) patří k takovým potomkům. Je úspěšný a bohatý právník se sportovní manželkou a dvěma hezkými nezletilými dcerami a jeho rodina žije na ostrovech po mnoho generací. Těžká krize pro Matta nastane, když mu žena po nehodě skončí v kómatu a on musí zvládat výchovu dcer, kterým se dosud téměř nevěnoval. Ale aby toho nebylo dost, při hádce s Alexandrou se navíc se dozví o milostném vztahu své ženy. Děj má dvě linie: společnou cestu Matta a dcer při hledání milence na vzdáleném ostrově a rozloučení rodiny a přátel s umírající, které se místy podobá zpovědi. V obou dějových rovinách se postupně objevují další a další postavy, vesměs brilantně napsané i hrané. Film je silně založen na dialozích a na obratné kombinaci vážných a komických momentů. Clooney je brilantní jako bezradný otec, zraněný manžel i svědomitý nositel odkazu předků. Záhadou zůstává, proč takového skvělého chlapíka musela žena podvádět s naprostou nulou, ale to se vzhledem k jejímu bezvýchodnému zdravotnímu stavu bohužel nedozvíme. Výkony obou mladých představitelek (Shailene Woodley jako Alexandra a Amara Miller jako Scotty) jsou Clooneymu důstojnými protějšky. Woodley je skvělá např. v podvodní scéně v bazénu, když se Alexandra dozví, že matka umírá, a malá Scotty je ve své drzosti a nevědomosti naprosto autentická.
Film není na první pohled nijak okázalý, ale má mnoho silných momentů, které vás přinutí se k němu vracet. Jedinečný je nejen exotickými reáliemi, ale i tím, jak civilně a bez zábran zachází s tabuizovaným tématem umírání a ztráty blízké osoby.
Film přichází do kin 19. ledna 2012
Text: Soňa Šálková
Foto: Bonton