- Kurátor a kunsthistorik Julian Heynen, ©PetrSalek.com
- Britský sochař Richard Deacon, ©PetrSalek.com
Výstava soch a kreseb významného britského sochaře Richarda Deacona v prostorách Městské knihovny je dalším příspěvkem k vyrovnání dluhu českých galerií při prezentaci současných světových uměleckých trendů. Po velkolepém Grand Opening sezóny 2017 v Národní galerii, které přineslo do Prahy světovou uměleckou elitu v site-specifických instalacích např. čínského umělce Ai-Wej-Weje nebo české rodačky Magdaleny Jetelové, ale i po nedávném otevření velké výstavy obrazů německého malíře Eberhada Havekosta v pražské Galerii Rudolfinum, mají čeští milovníci moderního umění další možnost seznámit se světovou výtvarnou špičkou v osobě držitele prestižní Turnerovy ceny a řádu britského impéria, sochaře Richarda Deacona.
Jeho práce má české publikum možnost vidět poprvé po 30 letech. V roce 1987 byly tři jeho plastiky součastí putovní výstavy současného britského umění, která se konala rovněž v prostorách Městské knihovny. Současnou výstavu tvoří 60 děl z období posledních 30 let a sestavil ji renomovaný kurátor a kunsthistorik Julian Heynen. Výstava tak velmi zdařile charakterizuje celou šíři Deaconovy výtvarné tvorby. Expozice s názvem Free Assembly je koncipována volně podle uspořádání výstavních prostor, které dávají velkým instalacím možnost vyniknout, ale nepotlačují ani menší grafiky nebo drobné keramické objekty. Richard Deacon pracuje s nejrůznějšími materiály. Od dřeva, které umí zformovat do ladných křivek, přes kov, který spojuje do abstraktních tvarů, po keramiku, plast nebo papír. Miluje organické formy a velkým objektům vdechuje lehkost, která jakoby popírala zákony zemské přitažlivosti.

Britský sochař Richard Deacon, Mamut, ©PetrSalek.com
Největší plastika, nazvaná Mamut (1989), se rozpíná doširoka v prostoru a přitom balancuje na velmi úzké základně. V rozměrné soše z roku 1987 nazvané Rozbouřené vody (Troubled Water) použil Deacon staré trámoví z rozbouraného kostela, které doplnil vloženými kovovými prvky. Objekt ve tvaru písmene A je volnou inspirací na pokyvující se mořskou bóji s náznakem kormidla. Celou jednu výstavní místnost zaplňuje rozměrná instalace z dubového dřeva s titulem Mimo provoz (Out of Order) z roku 2003. Neuvěřitelným úsilím se Deaconovi podařilo zkroutit a ohnout silné kusy dřeva a propojit je do jednoho organického celku. Jak umělec sám říká, je jeho snahou překonat tělesnost a vyzdvihnout lehkost pevných materiálů, vyjádřit vztah mezi vnějškem a vnitřkem, přičemž důležitou úlohu hrají spoje jednotlivých částí. Zcela odlišně působí série 28 zarámovaných stránek z britských novin, které Deacon nazval „V domě mého otce“. Noviny, které umělec nalezl po smrti svého otce v jeho domě, se vážou k událostem, které byly pro otce zřejmě zásadní, jako např. atentát na prezidenta Kennedyho nebo oznámení o smrti Winstona Churchila. Jako další důležitý prvek tak vstupuje do Deaconovi tvorby čas a osobní prožitek.

Britský sochař Richard Deacon, „V domě mého otce“. ©PetrSalek.com
Při své práci umělec často postupuje intuitivně. Např. vystavené keramické geometrické plastiky (2005) vznikaly postupně ve spolupráci s německou keramičkou Annou Zimmermann a teprve dodatečně vytvořil Deacon jejich zploštělé grafické vyjádření ve formě kreseb pod názvem Abeceda. Odvážná je instalace okenních výplní, které byly původně vytvořeny pro dům architekta Mies van der Rohe v Krefeldu („Interiér je vždy složitější“ 1991) a dům tak vytvářel jakýsi přirozený rám pro velkoformátové kresby.

Britský sochař Richard Deacon, Interiér je vždy složitější, ©PetrSalek.com
V Městské knihovně jsou kresby vystaveny mimo původní kontext a dochází k zajímavému prolínání vnějšku a vnitřku instalace. Vystavená díla zaujmou „vzájemnou hrou mezi rukodělností a obrazností, mezi materiálností i metaforičností“.
Výstava v Městské knihovně, pořádaná Galerií hlavního města Prahy potrvá od 13.dubna do 17.září 2017 má i bohatý doprovodný program. Více informací na www.ghmp.cz.
Text: Soňa Šálková, foto: Petr Šálek
- Britský sochař Richard Deacon, Rozbouřené vody, ©PetrSalek.com
- Britský sochař Richard Deacon, ©PetrSalek.com
- Britský sochař Richard Deacon, ©PetrSalek.com
- Britský sochař Richard Deacon, ©PetrSalek.com
- Britský sochař Richard Deacon, ©PetrSalek.com
- Britský sochař Richard Deacon, ©PetrSalek.com
- Britský sochař Richard Deacon,©PetrSalek.com
- Britský sochař Richard Deacon, Mimo provoz ©PetrSalek.com
- Britský sochař Richard Deacon, Mimo provoz , ,©PetrSalek.com
- Britský sochař Richard Deacon,©PetrSalek.com
- Britský sochař Richard Deacon,©PetrSalek.com
- Britský sochař Richard Deacon,©PetrSalek.com
- Britský sochař Richard Deacon, ©PetrSalek.com
- Britský sochař Richard Deacon, ©PetrSalek.com
- Britský sochař Richard Deacon, Mamut, ©PetrSalek.com
- Britský sochař Richard Deacon, ©PetrSalek.com