Muzeum Montanelli od 10.9.2010 uvádí autorskou výstavu mnohostranného umělce
Daniela Pešty. Do nevšedních prostor zrekonstruované budovy v Nerudově ulici 13
Pešta citlivě zasadil své obrazy, objekty a videa z posledních let. Vystavené exponáty
– přes odlišné formáty a různorodé techniky – odhalují člověka v jeho základních
rysech. Stěžejní plastický obraz „Genetický kód“ rytmicky řadí obličeje svatebních
dvojic z historických fotografií. Z odstupu abstraktně působící dílo zblízka odkrývá
dojemně krásné tváře anonymních nevěst a ženichů. Pokračování v „Genetickém
kódu 2 – Alfa samec“ jde ještě dál a zaměňuje lidské tváře za zvířecí. Ležící figury
uvězněné v pryskyřičných blocích spolu komunikují v „Šepotech“. Rozměrný olej
na plátně „Chytači světla“ zachycuje noční krajinu s drobnými postavičkami pod
hvězdnou oblohou, z nichž některým vystupují z hlav plamínky. „To jsou zamilovaní,
kteří vzplanuli od hvězd“ – interpretuje Pešta.
Tři videoinstalace s variacemi s latexovou maskou a Peštou jako hlavním aktérem
dávají možnost různého výkladů – od psychologického a společenského
Daniela Pešty. Do nevšedních prostor zrekonstruované budovy v Nerudově ulici 13
Pešta citlivě zasadil své obrazy, objekty a videa z posledních let. Vystavené exponáty
– přes odlišné formáty a různorodé techniky – odhalují člověka v jeho základních
rysech. Stěžejní plastický obraz „Genetický kód“ rytmicky řadí obličeje svatebních
dvojic z historických fotografií. Z odstupu abstraktně působící dílo zblízka odkrývá
dojemně krásné tváře anonymních nevěst a ženichů. Pokračování v „Genetickém
kódu 2 – Alfa samec“ jde ještě dál a zaměňuje lidské tváře za zvířecí. Ležící figury
uvězněné v pryskyřičných blocích spolu komunikují v „Šepotech“. Rozměrný olej
na plátně „Chytači světla“ zachycuje noční krajinu s drobnými postavičkami pod
hvězdnou oblohou, z nichž některým vystupují z hlav plamínky. „To jsou zamilovaní,
kteří vzplanuli od hvězd“ – interpretuje Pešta.
Tři videoinstalace s variacemi s latexovou maskou a Peštou jako hlavním aktérem
dávají možnost různého výkladů – od psychologického a společenského
až po politický rozměr.
Dvě samostatné místnosti jsou věnovány instalacím, které poskytly název celé
výstavě. Řady latexových masek zavěšených kolíčky na prádelních šňůrách levitují
prostorem a vrhají za sebe stíny jako své karikatury.
Poetika i nadsázka, hluboké lidství i kritický pohled, řemeslná dokonalost i
jednoduchost materiálů a použitých technik, hloubka i naivita, hravost i krutost, to
jsou protiklady, které vytvářejí napětí, budí zvědavost a zpřístupňují Peštovu tvorbu
širšímu publiku. To vše v dokonalém výstavním prostoru a za doprovodu výpravné
obrazové publikace vytváří z výstavy významnou událost letošního kulturního podzimu.
Dvě samostatné místnosti jsou věnovány instalacím, které poskytly název celé
výstavě. Řady latexových masek zavěšených kolíčky na prádelních šňůrách levitují
prostorem a vrhají za sebe stíny jako své karikatury.
Poetika i nadsázka, hluboké lidství i kritický pohled, řemeslná dokonalost i
jednoduchost materiálů a použitých technik, hloubka i naivita, hravost i krutost, to
jsou protiklady, které vytvářejí napětí, budí zvědavost a zpřístupňují Peštovu tvorbu
širšímu publiku. To vše v dokonalém výstavním prostoru a za doprovodu výpravné
obrazové publikace vytváří z výstavy významnou událost letošního kulturního podzimu.
Text: Soňa Šálková
Foto: Petr Šálek
Daniel Pešta před plastickým obrazem Genetický kód
Dr. Dadja Altenburg Kohl a hraběnka Mathilda Nostitzová při prohlídce výstavy
Daniela Pešty v muzeu Montanelli