Komorní galerie Josefa Sudka umístěná v bývalém bytě tohoto velikána české fotografie se soustředí převážně na propagaci neznámých českých autorů nebo na málo známou popř. netypickou tvorbu již renomovaných umělců. V případě již 69.výstavy v tomto prostoru udělal autor výstavy a kurátor fotografické sbírky Uměleckoprůmyslového musea v Praze Jan Mlčoch výjimku. Fotograf Miroslav Hák (1911 – 1978) nejenom patří k renomovaným klasikům moderní české fotografie, ale výstava zároveň ukazuje výběr z Hákových nejznámějších a nejvýznamnějších fotografií ze 30. a 40.let minulého století.
Tvorba Miroslav Háka byla v té době již pevně zakotvena v uměleckém dění v Československu. Již od mládí se stýkal s umělci nejprve z okruhu přátel svého otce v rodné Nové Pace, později se v Praze seznámil s Jaromírem Funkem a působil m.j. také jako fotograf ve slavném Burianově divadle D 34. V roce 1942 se stal členem Skupiny 42, volného sdružení umělců, kteří se v tíživé době snažili pravdivě zachycovat realitu a zaměřili se především na městskou civilizaci. Na výstavě tuto tvorbu zastupuje především slavná Hákova fotografie „Ve dvoře“. Krásné autorské černobílé zvětšeniny ukazují jeho pohledy do zákoutí pražské periferie. Autorův autoportrét v pozadí s podobiznami André Bretona a Paula Eluarda jasně symbolizuje Hákovu příslušnost k hnutí surrealistů. Jsou zde k vidění i Hákovy experimentální fotografie tzv. struktáže – vzniklé pouze v temné komoře bez použití fotoaparátu. Ženský akt i portrétní motiv „Maska“ reprezentují další fasety Hákovy tvorby. Všechny vystavené snímky se vyznačují osobitým poetickým viděním autora a perfektním zvládnutím fotografického řemesla přes tehdy jen omezené technické možnosti. Výstavu, která se koná 75 let od založení Skupiny 42, doplňují materiály, spojené s jejími členy, jako např. surrealistická kresba Fr. Grosse, knihy Ivana Blatného, Josefa Kainara nebo Hákova osobní korespondence, které ilustrují propojení tvorby a lidských osudů.
Výstava v Galerii Josefa Sudka potrvá do 28. ledna 2018.
Text: Soňa Šálková Foto: Petr Šálek