Poklidnou idylu rázovité vesničky, která je tak trochu odříznutá od světa, nečekaně rozčeří sympatičtí mladíci Kája (Kryštof Hádek) a Filos (Vojta Dyk). Přijeli prý proto, aby vyhledali nejlepší místo pro instalaci nového mobilního vysílače. Vidina zisku vzbudí v místních pochopitelné očekávání, zvláště když se dozvědí o zajímavé finanční odměně pro majitele pozemku, na kterém bude vysílač stát. Vesnice se rychle stává bitevním polem a to s využitím všech povolených i nepovolených zbraní. Je ovšem otázkou, zda Filos s Kájou budou schopni naplnit očekávání do nich vkládaná. Možná totiž nejsou tím, za co se vydávají…
Signál vtipně a překvapivě rozehrává oblíbenou zápletku o malém chytrém podrazu, který sází na lidskou chamtivost a touhu přechytračit sousedy. Film v moderním podání navazuje na tradici nejlepších českých veseloher. „Marek je vynikající scenárista a Signál mě strhnul na první čtení,“ říká Tomáš Řehořek. „Má skvělou ústřední dvojici, výborně profilované vedlejší postavy, má poutavý příběh, spád, vtip, nadhled, je upřímný, milý, pravdivý, napínavý… A při dokončovacích pracech jsem navíc zjistil, že v jeho příběhu se strašně špatně krátí.Všechno na sebe tak přesně navazuje, že byste tu stavbu mohli nějakým neuváženým zásahem snadno zbořit.“
Herci Vojtěch Dyk, Eva Josefíková, Kryštof Hádek,
A proč se Tomáš Řehořek rozhodl po několika převážně dramatických látkách přijmout nabídku na lehčí žánr? „Bavilo mě téma Signálu a upřímnost, s jakou je podáno. Když jsem se pak vcítil do role diváka, tak jsem si to užíval. A nejen kvůli scénáři, ale teď už taky díky celkovému hereckému obsazení, o kterém se mi ani nesnilo,“ přiznává se režisér. Signál není prvoplánová komedie, zaznívají v ní i taková hořká pousmání nad trochu zvláštní komunitou obyvatel malé vesnice. Jak hledal režisér rovnováhu mezi tím, aby zůstal humor příběhu a přitom působil lidsky? „Nemusel jsem hledat, protože Signál je tak napsaný. Humor v Signálu pramení z lidskosti a upřímnosti jeho postav, aniž by upadly do karikatury. Já jsem se jen snažil je neponičit,“ říká Tomáš Řehořek.
A proč se Tomáš Řehořek rozhodl po několika převážně dramatických látkách přijmout nabídku na lehčí žánr? „Bavilo mě téma Signálu a upřímnost, s jakou je podáno. Když jsem se pak vcítil do role diváka, tak jsem si to užíval. A nejen kvůli scénáři, ale teď už taky díky celkovému hereckému obsazení, o kterém se mi ani nesnilo,“ přiznává se režisér. Signál není prvoplánová komedie, zaznívají v ní i taková hořká pousmání nad trochu zvláštní komunitou obyvatel malé vesnice. Jak hledal režisér rovnováhu mezi tím, aby zůstal humor příběhu a přitom působil lidsky? „Nemusel jsem hledat, protože Signál je tak napsaný. Humor v Signálu pramení z lidskosti a upřímnosti jeho postav, aniž by upadly do karikatury. Já jsem se jen snažil je neponičit,“ říká Tomáš Řehořek.
Signál je film o malých českých podvodníčcích a jejich střetu se svéráznými vesničany.
Jsou příběh i jednotlivé situace nebo postavy výhradně autorskou licencí nebo má tenhle
“podraz po česku” inspiraci v nějakých skutečných událostech?
„Podraz je náš, tedy český,ale výchozí situaci jsem si dovolil
importovat ze svého pracovního¨pobytu v deltě Dunaje.
Ve vesnici, kde jsme byli ubytováni, stála celá řada zchátralých domů
a pak jeden luxusní, opravený a zářící.
Nad ním se tyčila anténa známého francouzského operátora. Náš průvodce trochu obšírně naznačoval, že v domě bydlí starosta a že svého času přineslo rozhodování, na čí pozemek ji umístit, velkou roztržku. Napadlo mě, že podobný spor by mohl vzplanout klidně i u nás,“ přiznává scenárista Marek Epstein.
Scénárista Marek Epstein a režisér Tomáš Řehořek
Hlavní role vytvořili herec a zpěvák Vojtěch Dyk, jeden z nejpopulárnějších mladých umělců s obrovským fanouškovským zázemím a Kryštof Hádek, hvězda divácky úspěšné série komedií Bobule a držitel Českého lva za hlavní roli ve filmu 3 sezóny v pekle. „Vybíral jsem je podle stejného klíče, jako vždycky,“ přibližuje režisér úvahy, které předcházely obsazení. „Přečtu si scénář, ujasním si postavy a pak hledám dle mého pohledu vhodné představitele. Tady tomu nebylo jinak. Oba jsou charismatičtí, oba jsou skvělí herci a dohromady jim to před kamerou funguje a baví nás. Myslím,
že jim jejich postavy sluší a ta sázka na ně se vyplatila.“ „Rád střídám žánry a tak je Signál pro mě možností vrátit se po dramatické roli, opět ke komedii. Moc se mi líbil scénář, na tom příběhu mě hned po prvním přečtení bavilo, že jsem mu mohl uvěřit. Napoprvé jsem se moc smál, protože to byl hlavně vtipně napsaný příběh, ale při dalších čteních už se mi tam začalo objevovat i pár smutných situací a tohle balancování na hraně mne v komedii moc baví,“ říká Kryštof Hádek.
„Mne na příběhu tohoto filmu bavila asi nejvíc taková ryzost, o kterou – bych řekl – že jsme s Kryštofem Hádkem dokonce usilovali a pak taková čistota. Od toho se pak odvíjí všechno další, co ten příběh přináší, “ doplňuje Vojta Dyk. A jak to dvěma „podvodníčkům“ spolu klapalo? „S Vojtou se mi pracovalo hodně dobře. My jsme se takhle přímo ještě nepotkali, tohle bylo vlastně poprvé a já jsem za to rád, že jsem si s ním mohl zahrát. A pracovalo se mi s ním výborně hlavně proto, že i když vím, že není jako jeho postava ve filmu Signál, tak jsem na place měl chvílemi pocit, že
takovej je a já neměl vůbec dojem že hraje,“ přiznává Kryštof Hádek.
Foto: Bonton a Petr Šálek