Čínský konceptuální umělec Ai Weiwei, (Aj Wej Wej) kritik čínské státní moci, který v současné době nesmí opustit Čínu, vystavuje v berlínském Martin-Gropius-Bau rozsáhlou expozici svých prací a instalací, které buď vznikly speciálně pro tuto výstavu, nebo jsou v Německu vystaveny poprvé. Výstava s názvem „Evidence“ (Důkaz) zaujímající 3000 m2 a rozmístěná v 18 sálech překrásně renovované neorenesanční budovy je velmi estetická a zároveň i veskrze politická. Upozorňuje na obecné skutečnosti, které umělcovi na současné Číně vadí, nebo se výslovně týká jeho samotného jako oběti politické represe za otevřenou kritiku režimu. Weiwei přitom používá běžné předměty, které přetváří a dává do kontroverzních souvislostí nebo tvoří vlastní plastiky nebo instalace, které mají souvislost s jeho současným osudem nebo s nějakým kritizovaným jevem. Vyjadřuje se ironicky a v náznacích, takže k úplnému pochopení jsou nezbytné vysvětlující komentáře. Evropský divák má tak možnost vidět pohled na Čínu zevnitř. Weiwei, který žil v USA a jehož vzory jsou Marcel Duchamp nebo Andy Warhol, je přitom pro nás velmi srozumitelný. Mistrně ovládá práci s jakýmkoli materiálem. Ať zvolí mramor, porcelán, dřevo nebo kov – objekty jsou vždy dokonale zpracovány. Velkolepě působí 6.000 jednoduchých dřevěných stoliček umístěných v atriu budovy jako symbol po staletí neměnných čínských hodnot. Mrazení vyvolává věrná maketa místnosti, ve které byl Weiwei 81 dní vězněn – bez denního světla a za stálého sledování kamer. Z jadeitu vyrobil i přesnou kopii pout, kterými byl připoután k židli. Zdravotní následky z vězení jako poruchy spánku a výpadky paměti ho stále provází. Přesto nepřestává věřit v možnost demokratických změn v čínské společnosti a to i jeho hlavní motivací pro současnou berlínskou výstavu.
Ai Weiwei Evidence, Martin-Gropius-Bau 3.4 – 7.7.2014,otevřeno
denně od 10 do 20hod. v úterý zavřeno.
Text: Soňa Šálková, foto: Petr Šálek