Paul Gauguin a další umělci, které okouzlila Bretaň

Paul Gauguin a další umělci, které okouzlila Bretaň

V paláci Kinských na Staroměstském náměstí nyní probíhá výstava vzdávající hold česko-francouzským vztahům v oblasti umění. Základním východiskem a zároveň spojnicí všech vystavených děl je Bretaň. Oblast na jihozápadě Francie s divokým pobřežím, která svou nedotčenou přírodou a zároveň bohatou historií a tradicemi inspirovala mnoho umělců a mezi nimi samozřejmě i ty české.

Regionální muzeum Musée departemental Breton se sídlem v Quimper se dlouhodobě zabývá vztahem zahraničních umělců k Bretani a iniciovalo na toto téma již několik výstav. Není tedy divu, že vyzvalo i Národní galerii ke společnému zmapování bretaňské stopy v české tvorbě. Výstava s názvem Bonjour Monsieur Gauguin je výstupem z této spolupráce a odkazuje na stejnojmenný zásadní obraz Paul Gauguina, který vznikl během malířova pobytu v Bretani a který český stát v roce 1937 zakoupil do svých sbírek.

Expozice v paláci Kinských je rozdělena do dvou časových úseků. První část pokrývá období 1850-1900  a kromě originálních bretaňských krojů a dobových předmětů v úvodu expozice se orientuje na tzv. pontavenskou školu, která Bretaň a některé prvky jejího lidového umění přenesla do moderního malířství. Hlavní představitelé této školy, malíři Paul Gauguin, Emile Bernard a Paul Serusier, přilákali do Bretaně další umělce, kteří zde našli bohatý zdroj inspirace. Na výstavě jsou kresby a plakáty od Alfonse Muchy s kroji z kraje Finistere a ornamenty inspirovanými bretaňskými výšivkami.  Jaroslav Čermák nebo Otakar Lebeda se soustředili na mořské pobřeží a rybářské výjevy, Václav Brožík raději maloval venkovany. Jejich obrazy jsou vystaveny v sousedství pláten tehdejších francouzských současníků jako např. Victor Roussin nebo Jean-Baptiste Corot.

Národní galerie Praha, výstava Bonjour Monsieur Gauguin, kurátorka Kristýna Hochmuth

Druhá část obsahuje tvorbu z let 1900 až do roku 1950. Po této době se umělecké napojení na Francii v důsledku komunistického režimu bohužel na dlouhá léta přerušilo.  V první polovině 20.století však ještě byla  Bretaň vedle Paříže nejoblíbenější zahraniční destinací českých umělců.  Výstava tuto skutečnost dostatečně dokládá. Jsou zde k vidění venkované od Vojtěcha Preissiga, rybáři a přístavy od Karla Špillara nebo bretaňské interiéry a krajiny od Rudolfa Kremličky. Zejména pro Jana Zrzavého představovala Bretaň lásku na první pohled. Učarovaly mu bárky a přístavní městečka. František Kupka zase spojoval bretaňské moře s ženskou smyslností. Zcela jinak se bretaňské zážitky projevily v obrazech surrealistů. Toyen zachycuje na svých obrazech vyplavené předměty z moře nebo světlo zapadajícího slunce.

Národní galerie Praha, výstava Bonjour Monsieur Gauguin, kurátorka Anna Pravdová, foto: Petr Šálek

Výstava staví známá i méně známá díla i jejich autory do zajímavé souvislosti se specifickou krajinou a dobou. V dlouhém časovém úseku sta let mapuje vývoj tvorby a vztahů francouzských a českých umělců. Spolupráce a výzkum, spojený s přípravou výstavy, zároveň pomohly identifikovat a lokalizovat některá díla a možná ještě přinesou některá další překvapení. Spojení české a francouzské umělecké scény se obnovilo a cesta k novým podnětným vztahům je otevřena.

Národní galerie Praha, výstava Bonjour Monsieur Gauguin, 2018, foto: Petr Šálek, @ARTmagazin.eu

 

Výstava v paláci Kinských potrvá do 17.března 2019.

Text: Soňa Šálková
Foto: Petr Šálek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..